Fit method

Het negeren van een honger gevoel

Een honger gevoel

Je kent het wel als je echt heel erg trek hebt. Sommige mensen die bezig zijn met het verliezen van vet vinden dat het nodig is om dit gevoel te negeren, maar weet je eigenlijk wel hoe ongezond dat is?

Een zekere fit fluencer van deze tijd, benoemd in haar (ja, een haar – meer zeg ik niet) boek dat wanneer je vet wil verliezen, je een honger gevoel moet leren accepteren en het moet negeren. Wanneer ik dit lees beginnen mijn haren persoonlijk al overeind te staan. Een honger gevoel negeren? Nee, ik vind niet dat je dat moet doen. Dit is namelijk best ongezond.

Wanneer je een echt vervelend honger gevoel hebt kan het aan twee dingen liggen. Ten eerste kan het betekenen dat je te weinig hebt gedronken. Ons lichaam geeft hetzelfde gevoel wanneer je honger of dorst hebt. Dit wordt allemaal gestuurd vanuit de hypothalamus. Die is geen rare vogel soort, nee dit is een stukje in de hersenen wat zich ontfermt over het honger- en dorst gevoel. Dit gevoel is nagenoeg hetzelfde, dus wanneer je merkt dat je vaak honger hebt, kan het dus liggen aan het feit dat je te weinig drinkt.

Te weinig eten

Natuurlijk hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Een honger gevoel kan, ten tweede dus, ook ontstaan doordat je té weinig eet. Jouw lichaam geeft op dit moment een signaal af & ik kan in dit geval alleen maar zeggen: luister ALTIJD naar jouw lichaam. Ons lichaam geeft niet voor niets dit soort signalen af. Wanneer jij écht een vervelend, buikpijnachtig honger gevoel hebt – ben je jouw lichaam gewoon aan het uithongeren en heeft het lichaam een tekort aan voedingsstoffen. Dit kan weer tot gevolg hebben dat ons lichaam er voor kiest om lichaamscellen af te breken, en dit zullen helaas niet alleen de vet cellen zijn. Ook je spierweefsel gaat er aan. Een tekort aan voedingsstoffen zorgt er gewoon voor dat ons lichaam naast vet, ook lichaamseigen eiwitten (spieren) gaat afbreken. Daar gaat je opgebouwde spiermassa.

Wanneer je honger hebt, moet je óf meer dringen, óf meer eten. Nou is het natuurlijk minder verstandig om een hongergevoel te gaan bestrijden met een zak chips, – ik raad dan alsnog aan om gewoon voor gezondere producten te kiezen en je lichaam op een juiste manier te voeden met de juiste voedingsstoffen en macro nutriënten of course – maar als je écht honger hebt (en daarmee bedoel ik ook geen lekkere-zin-in-zoet-trek. Gewoon echt honger), is het tijd voor een tussendoortje of een maaltijd.

Zorg dat je voldoende eet en voldoende drinkt. Ook wanneer je als doel hebt om vet te verliezen, is het niet de bedoeling dat je je lichaam gaat uithongeren. Luister altijd naar je lichaam, maar zorg vooral ook heel goed voor je lichaam. Je hebt er maar eentje!

Veel liefs, Carmen

Interesse in een op maat gemaakt voedingsschema, waarbij je voldoende eet, de juiste voedingsstoffen binnen krijgt en die ook nog eens aansluit bij jouw doel? Klik HIER of stuur een mailtje naar info@dutch4health.nl.

Vraag hier je persoonlijke schema aan