Fit method

‘Ik eet suikervrij’

Suikervrij eten

Je ziet het vrij vaak tegenwoordig op Instagram, Facebook of welke andere website dan ook die met gezonde voeding te maken heeft. Maar is dit eigenlijk wel mogelijk?

Nee, dit is niet mogelijk.

Ik moet zeggen dat ik pas best wel hard moest lachen eigenlijk toen ik langs mijn Instagram feed scrolde en daar een receptje van een bananenbrood langs zag komen. In de ingrediënten bevonden zich bananen, dadels en volgens mij zaten er ook nog cranberries in. In het recept stond: ‘Dit bananenbrood is volledig gluten- én suikervrij!!’ – Suikervrij? How about no. Vaak word de term ‘suikervrij’ door bloggers gebruikt om aan te duiden dat er in een recept geen toegevoegde suikers aanwezig zijn. Laat je hier dus niet door misleiden, want geen enkel recept is volledig suikervrij.

Een volledig suikervrij voedingspatroon is overigens ook vrijwel niet mogelijk. Vrij van geraffineerde suikers? Dat is dan weer wél mogelijk. Geraffineerde suikers zijn suikers waarvan de chemische structuur is veranderd. Deze kunnen niet goed verwerkt worden door het lichaam en hebben een negatieve invloed op je bloedsuikerspiegel. Wanneer je de geraffineerde suikers uit je voedingspatroon schrapt, ga je over op het welbekende ‘clean eating’. Onbewerkt, geen toegevoegde suikers en weinig tot geen E-nummers.

Waarom is suikervrij eten niet verstandig?

Wanneer je echt suikervrij zou willen eten, zou het dus betekenen dat je óók je groenten & je fruit uit je voedingspatroon moet schrappen. Dat is niet bepaald verstandig, omdat je op deze manier dus weer veel tekorten krijgt in de vitamines en mineralen die je via deze producten binnen krijgt. Daarnaast moet je ook je kwark schrappen, want in kwark zit lactose, en dat is melksuiker. Al met al – suikervrij eten is eigenlijk ook helemaal niet verstandig om te doen, zo ontstaat er een tekort aan vitamines en mineralen in het lichaam.

Wist je trouwens dat ons lichaam suikers in het algemeen nodig heeft? Suikers komen uit (sommige) koolhydraten, en koolhydraten zijn de belangrijkste brandstoffen van ons lichaam. Koolhydraten worden opgeslagen in bijvoorbeeld de spieren als glycogeen. Glycogeen is weer de brandstof van bijvoorbeeld onze hersencellen en van onze spieren. Zonder glycogeen (koolhydraten) in onze spieren, zijn de spieren niet eens in staat om juist te functioneren en is sporten bijvoorbeeld nauwelijks mogelijk.

Niet té veel suikers nuttigen

Natuurlijk is het wel verstandig om niet té veel suikers te consumeren. Een overschot aan suiker heeft een negatieve invloed op de bloedsuikerspiegel en op het insuline peil, wat weer te maken heeft met de vetopslag in het lichaam. Wanneer je te veel suikers eet, gaat de bloedsuikerspiegel schommelen (hoge & snelle pieken, diepe & snelle dalen) waardoor je een ‘zin in zoet’ hongergevoel creëert en dus kans hebt op vreetbuien. Ongeveer 60 tot maximaal 70 gram suikers per dag is meer dan voldoende. Zelf eet ik het liefst maximaal 65 gram suikers per dag, afkomstig uit groenten, fruit en soms melksuikers uit kwark. Verder wordt er aangeraden om zeker 50 – 55% van de voeding uit koolhydraten te laten bestaan.

Koolhydraten zijn geen boosdoeners. Van brood, pasta of aardappelen wordt je ook niet dik. Je kunt er voor kiezen om lekker witte boterhammen of witte rijst/pasta te eten, maar wil je het wat gezonder maken – kun je beter voor de volkoren/meergranen varianten gaan – de complexe koolhydraten. Dit zijn producten waar veel vezels in zitten zoals: volkoren brood, volkoren pasta’s, zilvervliesrijst, aardappelen, havermout, rijstwafels of muesli. Deze koolhydraten zijn juist hard nodig als brandstof voor ons lichaam en alle lichaamscellen. De vezels in deze producten helpen ook nog eens mee aan een goede stoelgang en het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Suikervrij eten? Eigenlijk niet mogelijk. Denk hier maar aan wanneer je weer een recept tegen komt wat beweert ‘suikervrij’ te zijn!

Liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan