Macro’s bijhouden, of toch niet?

Macro’s bijhouden, of toch niet?

Regelmatig ontvangen wij mailtjes van mensen die niet zeker weten of ze hun macro nutriënten & calorieën dagelijks bij moeten houden voor hun doel. Het bijhouden van je voeding kan voordelen hebben, maar het kent ook zeker wel nadelen. In deze blog delen wij deze met jou!

Wat is je doel?

Aller eerst is het natuurlijk voor jezelf heel belangrijk om vast te stellen wat je doel is. Wil je graag vet verliezen? Wil je graag aankomen? Misschien wil je wel gewoon op gewicht blijven, of een gezondere relatie met voeding creëren. Afhankelijk van je doel is het vaak makkelijker om de keuze te maken of je je voeding wel, of toch niet gaat bijhouden.

Wanneer je als doel hebt om vet te verliezen, kan het erg goed zijn voor je inzicht om je voeding een tijdje bij te houden. Op deze manier leer je inzien hoe veel calorieën je eigenlijk eet op een dag, en hoe de verhouding tussen je macro nutriënten is. Het kan dus maar zo zijn dat je onbewust veel meer calorieën eet op een dag dan je zou denken. Als dit het geval is, kan het een belemmering zijn wanneer je als doel hebt om vet te verliezen.

Schrijf voor jezelf op wat je doel is en bepaal welke energie behoefte daar bij hoort. Heb je een negatieve energiebehoefte nodig, of toch een positieve energiebehoefte?

Voordelen

Het bijhouden van je voeding kent absoluut voordelen. Één hiervan is dat het je inzicht geeft, zoals hier boven benoemd. Je leert inzien welke producten, welke voedingsstoffen bevatten en je leert ook bewustere keuzes te maken die passender zijn voor het bij jou behoorde aantal calorieën.

Naast het geven van inzicht, biedt het bijhouden van je voeding ook structuur. Je weet namelijk precies hoe veel calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten je binnen krijgt. Dit is erg handig wanneer je wil afvallen, maar ook wanneer het voor jou belangrijk is om aan te komen is dit erg behulpzaam.

Nadelen

Naast de bovengenoemde voordelen, heeft het bijhouden van je voeding ook nadelen. Veel mensen houden zich zo vast aan de structuur, dat ze in paniek raken wanneer er een verandering zich voor doet. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er angst is om buiten de deur te eten. Of ze eten een keertje iets wat nét niet binnen de calorieën past.

Voeding tracken kan een obsessie veroorzaken, en het is heel lastig om hier vanaf te komen. Ik spreek uit ervaring. Het is dus erg belangrijk dat, wanneer je je voeding bij houdt, niet te obsessief er mee wordt. Verstandig is om af te wisselen, door bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week je voeding niet bij te houden. Zo voorkom je dat je té veel focus legt op de calorieën.

Intuïtief eten

Bij intuïtief eten, eet je op intuïtie. Je vertrouwt je gevoel en laat je lichaam je vertellen wanneer en wat je gaat eten. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar deze manier van eten, zolang je voor jezelf maar een goed balans hebt tussen de macro nutriënten. Zorg dus dat je zowel koolhydraten, als eiwitten, als vetten eet.

Wanneer je een doel hebt, is het bij intuïtief eten vaak een grote puzzel. Je zult helaas iets meer focus moeten leggen op cijfers, zoals je lichaamsomtrek of misschien zelfs de weegschaal. Wil je afvallen, maar val je niet af? Verklein je porties iets. Val je te snel af? Eet langzaam ietsje meer. Wil je aankomen maar lukt het niet? Vergroot je porties iets.

Het kan helpen wanneer je een ander soort meetinstrument gebruikt. Zoals eetlepels. Zo kun je voor jezelf bepalen hoe veel eetlepels je van een bepaald product gebruikt. Hier kun je dan mee spelen wanneer je doelen niet bereikt worden. Misschien iets meer eetlepels, of misschien toch ietsje minder.

Conclusie

Is je voeding bijhouden nodig, wanneer je strikte doelen hebt betreft je fysiek? Nee. Niet als je gewoon wilt afvallen of aankomen zonder te veel poespas. Kan het inzicht geven, of helpen? Ja, dat absoluut. Het biedt structuur en je weet in ieder geval dat je eet naar je doel, echter is het niet nodig.

Wil je op gewicht blijven, of voor jezelf een goede balans met voeding krijgen? Dan zou ik intuïtief eten sowieso aanraden. Eet gezond, probeer voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en focus niet op de cijfers. Dan is dit vaak de beste manier van eten!

Wil je werken aan je doelen, maar vind je het lastig om zelf te bepalen wat & hoeveel je moet eten? Vraag gerust informatie aan voor een persoonlijk voedingsschema!

Liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan