Fit method

Smoothies do’s and dont’s

‘healthy Smoothies’ maken met verschillende soorten fruit, groenten en eiwitten is een trend geworden voor mensen met een gezonde levensstijl. Logisch, want ze zijn niet alleen gezond, maar ook onwijs handig om mee te nemen en om aan je macro en micro nutriënten te komen. Daarentegen kun je ze ook helemaal verkeerd maken en werkt juist negatief ten aanzien van je doelstelling. In fruit zit namelijk ook suiker. Je kunt je dus afvragen of smoothies nou wel echt gezond zijn? En hoe kun je ze het beste maken? Brechje Seegers heeft hiervoor een lijstje met do’s and don’ts opgesteld.

Do:

• Kijk goed naar wat er bij je past. Pas je smoothie aan zodat het past bij je doelen. Denk hierbij aan afvallen, aankomen of juist meer groenten en vezels binnen krijgen.

• Go green! groente bevat weinig calorieën en levert je belangrijke voedingsstoffen op. Ook bevat groente bioactieve stoffen zoals carotenoïden wat een positief effect geeft op je gezondheid.

• Gebruik vers fruit. Fruit bevat niet alleen vitamines maar ook vezels wat zorgt voor een vol gevoel. Het consumeren van 2 stuks fruit per dag verminderd het risico op ziekten zoals, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en vormen van kanker. Diepvries fruit is ook een optie!

Don’t

• Kies niet te vaak voor een smoothie met alleen maar fruit. Het is dan wel gezond, maar het kan ook zorgen voor te veel fruitsuikers. Probeer vooral de balans te vinden tussen groente, fruit en bijvoorbeeld kwark of yoghurt. Door een boost van suikers loop je de kans om later op de dag meer zin in zoet te krijgen.

• Voeg geen suikervervangers toe! Denk hierbij aan bijvoorbeeld honing, zoetdruppels of siroop. Als je groente smoothie niet lekker is kun je beter een zoet stuk fruit toevoegen.

• Maak je smoothies niet met eiwitpoeder. Eiwitpoeder is vaak bewerkt en zit ook vol suiker (of je moet echt goede hebben). Maak liever gebruik van kwark of yoghurt. Ook kun je een lepeltje notenpasta erin doen of lijnzaad. Als je hem toch nog zoeter wil hebben kun je altijd een halve scoop vanille eiwitpoeder toevoegen.

Gepubliceerd in het magazine februari ’17

Vraag hier je persoonlijke schema aan