Fit method

Voedingstips voor beginners

Een voedingspatroon aanpassen is vrij lastig, vooral als je net begint met jouw gezonde leefstijl. Er zijn echter een paar valkuilen, waar wij je natuurlijk met alle liefde voor willen beschermen! Hier moet je op letten wanneer je jouw voedingspatroon aan wil passen. Hieronder vind je een aantal voedingstips die jou kunnen helpen in de toekomst:

1. Verbied jezelf niets:
Gemotiveerd aan je FitJourney beginnen is natuurlijk hartstikke goed, helaas resulteert dit vaak wel in het verbieden van bepaalde voedingsmiddelen. Vetten worden geschrapt, koolhydraten worden geschrapt, ongezonde dingen worden niet meer ingekocht en op verjaardagen zeggen we nee tegen een taartje. Jammer genoeg zijn we allemaal mensen, en wij mensen willen nou net hetgeen wat eigenlijk verboden is. Het resultaat: vreetbuien. Probeer een balans te zoeken tussen gezond eten en af en toe genieten van iets lekkers. Ga lekker uit eten, neem een keer een wijntje of een stukje chocola – maar probeer om het met mate te doen.

2. Kies gezondere opties:
Het is heel belangrijk dat je kleine stapjes onderneemt als je graag dingen wil veranderen. Als je normaal gesproken gewend bent om bijvoorbeeld wit brood te eten, switch eens naar bruin brood, of wissel je ontbijt eens af met een bakje yoghurt met muesli. Ben je gewend om ‘s middags bij thuiskomst een reepje chocolade te eten of een zakje chips te pakken? Kies een keertje voor een appel, banaan of sinaasappel. Door de ongezondere keuzes om te wisselen voor gezondere keuzes, krijg je automatisch ook minder calorieën binnen waardoor je zelfs het voordeel hebt om wat CM in omvang te verliezen. Zorg dat je voldoende groente, fruit, volkoren producten en gezonde vetten eet uit bijvoorbeeld avocado’s of noten.

3. Kook zelf:
Weet wat je eet is altijd een goede. Natuurlijk is het heerlijk om soms een frietje te halen bij de Caf of een bakje chinees op te halen, kant-en-klare maaltijden zijn trouwens ook best fijn, maar vaak weet je gewoon niet wat hier in zit en zitten er vaak verstopte suikers in of een hele hoop andere voedingsmiddelen die we liever niet eten. Natuurlijk is het niet erg als je dit eens per week doet, maar het is goed voor je eigen inzicht om zelf je groentes, vlees en aardappelen te kopen en het eten ook zelf te bereiden. Uit pakjes eten? Tuurlijk, een Knorr wereld gerechtje op zijn tijd is heerlijk, maar probeer te variëren met je een heerlijke hollandse pot!

4. Skip geen voedingsstoffen:
Zoals ik in de eerste tip al aan gaf is het belangrijk om geen voedingsstoffen te skippen. Je hebt zowel koolhydraten, als eiwitten, als vetten nodig. Dit noemen we ook wel de macro nutriënten. Eiwitten zijn bijvoorbeeld nodig voor de opbouw en herstel van spieren en lichaamsweefsel, vetten werken samen met sommige vitamines wat de opname hiervan ook makkelijker maakt en van koolhydraten krijgen we energie. Al deze nutriënten hebben een functie in ons lichaam, dus hier moeten we ook zeker naar luisteren!

Hopelijk kunnen deze tips jouw helpen bij een goede basis voor een gezonde leefstijl. Natuurlijk valt bewegen hier ook onder, dus blijf lekker sporten en probeer elke dag ten minste 30 minuten te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen).

Hulp nodig bij je voeding?

Mocht je graag officiële hulp hebben bij jouw voedingspatroon, vanaf maandag 13 maart beginnen wij weer met het aanbieden van persoonlijke voedingsschema’s. Mocht je hier interesse in hebben, kun je een mailtje sturen naar info@dutch4health.nl en dan gaan we graag voor jou aan de slag. Eventueel ook mogelijk in combinatie met een trainingsschema. 

Veel liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan