Wat kun je het beste eten na het trainen?

Wat moet je eten na een training?

Ondanks dat dit verhaal altijd een discussiepunt zal blijven, heb ik nou eenmaal een bepaalde opleiding gedaan en mijn kennis daarvan uit ik graag in een blog. Vandaag gaan we het hebben over de vraag ‘Wat moet je eten na een training?’ – want zijn dat nu koolhydraatrijke producten, of juist eiwitrijke producten?

Even een paar feitjes op een rij

Een mens heeft brandstoffen (koolhydraten & vetten) en bouwstoffen (eiwitten). De brandstoffen worden gebruikt om ons lichaam te laten functioneren & aan het werk te zetten en de bouwstoffen hebben we nodig voor de opbouw van bijvoorbeeld weefsels & voor het herstel van deze weefsels en spieren.

Nu zou je automatisch denken; Ik heb net gesport, mijn spieren zijn beschadigd dus ik moet eiwitten eten voor herstel. Klopt, maar dit hoeft niet direct ná de training. Tijdens het sporten gebruiken jouw spieren namelijk de brandstoffen, dus de vetten & koolhydraten. De koolhydraten die wij eten worden in de spieren (& in de lever) opgeslagen als glycogeen, dit is eigenlijk de brandstof voor onze spieren. Iemand die te weinig koolhydraten eet, zal al snel merken dat zwaar krachttraining doen moeilijk gaat – omdat er niet voldoende glycogeen in de spieren opgeslagen is.

Tijdens het sporten

Tijdens het sporten wordt deze glycogeen gebruikt & na het sporten moet deze dus ook weer zo snel mogelijk (binnen 2 uur, na het beëindigen van de training) aangevuld moeten worden, zodat de spieren weer ‘te eten krijgen’ en zich weer kunnen herstellen en voeden. Moet je dus een eiwitrijk iets eten na het sporten? Nee. Juist een maaltijd wat veel koolhydraten bevat! Is het erg als je een eiwitrijke maaltijd neemt?

Nee hoor, maar dan zou ik dat zeker doen in combinatie met een koolhydraat rijk iets. Bijvoorbeeld een bak kwark met banaan, of een aantal broodjes met kipfilet. Tegenwoordig zie je heel veel eiwit-shakes voorbij komen, deze kunnen een goede aanvulling zijn maar deze zijn absoluut NIET nodig om aan de dagelijkse eiwit behoefte te komen! Mocht je wel een eiwit shake nemen na je training, doe dit dus weer in combinatie met een koolhydraatrijk product.

Verhoudingen van je voeding

Uiteraard heb je eiwitten nodig voor de opbouw & herstel van bijvoorbeeld weefsels en spieren. Eiwitten moet je dus zeker weten wel eten (dat rijmt), maar dit hoeft niet zo veel te zijn als meestal gezegd wordt. Iemand die aan krachttraining doet, heeft eigenlijk maximaal 1,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Ik zelf weeg 59 kilo, dus ik heb 108 gram eiwitten nodig. Meer niet. De vet inname mag 30-35% van je voeding of minimaal 1x je lichaamsgewicht, in mijn geval dus ongeveer 60 gram, zijn. Wat er over blijft mag bestaan uit koolhydraten, dit zou moeten uitkomen op 40-70% van je voeding (beste zou zijn 50 – 55%).

Kom je er zelf niet helemaal uit met je voeding? Vraag voedingsbegeleiding en/of een op maat gemaakt trainingsschema aan! Stuur een mailtje naar info@dutch4health.nl!

Veel liefs, Carmen.

BRON: – Opleiding Voedingsleer/Gewichtsconsulente, hoofdstuk Voeding & Sport. – FitVak Fitness Trainer A, hoofdstuk Voeding & Sport.

Vraag hier je persoonlijke schema aan