Machine dips

Machine Dips zijn erg effectief als jij je iets meer op je triceps wil focussen. Daarnaast pak je bij deze zowel je borst als voorkant schouders mee. Wanneer je juist wat meer rechtop blijft zitten dan verleg je de focus meer op je triceps. Als je iets naar voren leunt dan neemt je borst en je schouders een deel van het werk over. 

Specificaties van de Machine dips

  • Hoofdspiergroep(en): Triceps
  • Hulp spiergroep(en): Borst, Schouders
  • Type oefening: Isolatie/Compound
  • Niveau: Beginner

Start positie

  1. Stel het bankje zo in dat je ellebogen niet boven je schouders uitkomen.
  2. Zet je voeten plat op de grond (vaak kun je je knieën onder kussens plaatsen).
  3. Pak de handvatten vast.
  4. Houd je gehele lichaam op spanning (core, bovenlichaam en onderlichaam).
  5. Breng je ellebogen langs je lichaam en duw de handvatten naar beneden.

Uitvoering & aandachtspunten

  1. Houd je ellebogen strak langs je lichaam.
  2. Duw de handvatten naar beneden tot dat je ellebogen gestrekt zijn (zorg ervoor dat je ze niet verder strekt)
  3. Let op dat je je schouders niet omhoog trekt tijdens de beweging, houd ze laag. Hierdoor komt er minder spanning op je nek/bovenrug te staan en haal je alles uit je triceps.
  4. Houd de spanning op je spieren door het gewicht niet helemaal terug te laten komen.

Hoe pas je hem toe in je schema?

Het is een ideale oefening voor mensen die de dips nog niet helemaal onder controle hebben. Vaak kun je bij deze oefening nog net wat meer focus leggen op je triceps. Let er wel op dat je hem niet te zwaar vol laad want het kan wat irritatie geven op je schouderkoppen. Probeer het dus zoals bij alle oefeningen rustig op te bouwen en pas wanneer je hem onder de knie hebt kun je hem verzwaren. De Machine Dips kun je mooi als afsluiter van je programma zetten. Het is onder andere een fijne oefening om een dropset mee te doen. Hiermee verlaag je in één set meerdere malen het gewicht waardoor je de triceps laat verzuren.

Meer inspiratie voor triceps oefeningen nodig? Check hier met welke oefeningen jij je triceps kan trainen.

Machine dips

Vraag hier je persoonlijke schema aan