Fit method

Interview met Calisthenics atleet Tyron Pijloo

Tyron Pijloo

Laten we beginnen met een korte introductie: Wie ben je en hoe/wanneer ben je in aanraking gekomen met Calisthenics?

Mijn naam is Tyron Pijloo en ben 21 jaar oud. Als ik mijzelf kort zou beschrijven ben ik iemand die niks half kan doen in het leven. Ik stort mij ergens altijd 100% in. Dit geldt ook voor het sporten. Ik heb in mijn jeugd altijd 5 a 6 dagen in de week gesport en heb tot mijn 17de topsport judo gedaan. Het hoogste resultaat wat ik daarmee bereikt hebt is 2de op het Nederlands kampioenschap en 31ste op de Europese ranglijst.  Na 2 grote achtereenvolgende blessures van pakweg 2 jaar, kon ik niet meer aansluiten bij de top en had ik besloten om te stoppen met judo en verder te gaan met fitness. Na 2 jaar veel tijd te stoppen in training en voeding zocht ik fysiek en mentaal naar iets meer uitdaging. Na lang zoeken kwam ik terecht bij Calisthenics. Calisthenics is een manier van trainen waarbij je het eigen lichaam gebruikt als weerstand. Deze manier van trainen is zo breed dat je in principe oneindig zou kunnen door ontwikkelen. Dit in combinatie met meer eigenlichaamscontrole sprak mij enorm veel aan.

Hoe combineer je het fitnessen met calisthenics?

Ik combineer fitness met calisthenics door mijn spiergroepen te verdelen. Elke spiergroep train ik zowel in de sportschool met gewichten als met mijn eigen lichaam. Mijn rug, nek, schouders en buikspieren pak ik voornamelijk met calisthenics. Mijn borst, armen en benen pak ik meer in de sportschool maar altijd in combinatie met bodyweigt exercises tussendoor!

Wat is de moeilijkste oefening die je tot nu toe heb geleerd?

De moeilijkste oefening die ik tot nu te heb geleerd is de ‘front lever’. Dit is een oefening waarbij je met gestrekte armen aan de stang hangt en je lichaam in voorwaartse richting horizontaal blijft hangen. Welke oefening het moeilijkst is hangt af van de persoon en is bij iedereen verschillend. Het hangt voornamelijk af in hoeverre welke spieren goed of minder goed ontwikkelt zijn. Bij mij is dat mijn  rugspier. Ook de activatie en de houding van de frontlever was nieuw voor mij. In totaal ben ik ongeveer 1 jaar bezig geweest om de frontlever 3 seconden vast te houden.  Een normaal persoon doet hier gemiddeld 1,5 – 2 jaar over, waarbij een minimale inzet van 3x per week trainen van die specifieke spier vereist is.

Hoe ziet je trainingsschema eruit?

Mijn trainingsdagen zien er als volgt uit.

Maandag: Bost + Biceps
Dinsdag: Benen + Buikspieren
Woensdag: Rug + Tricep
Donderdag: Armen
Vrijdag: Holds
Zondag: Calisthenics freestyle

Als je zou moeten kiezen tussen bodybuilding en calisthenics, wat zou je dan kiezen?

Als ik mocht kiezen tussen bodybuilding en calisthenics zou ik kiezen voor calisthenics omdat bodybuilding niet de enige manier is om veel spiermassa te krijgen. Dit is naar mijn mening grotendeels afhankelijk van jouw voeding & rust. Het mooiste vind ik als iemand atletisch gespierd is en dit is makkelijk te bereiken met alleen calisthenics.  Daarbij brengt calisthenics mij meer plezier omdat je meer kan variëren.

Heb je nog dromen/doelen die je wilt behalen?

Mijn droom is om meer mensen te kunnen helpen bij zijn of haar doelen. Het lijkt mij tof om mensen te kunnen motiveren en inspireren. Mijn doel is om op mijn 23ste mijn droom fysiek te hebben en daarbij nog steeds calisthenics te kunnen beoefenen.

Welk advies zou je mee willen geven aan een gevorderde sporter die een Human Flag óf Muscle up wil aanleren?

Mijn advies zou zijn om de beweging die je wilt leren meer te bestuderen. Weten welke spieren het meest belangrijk zijn, welke methodische stappen je moet gebruiken om tot een eindproduct te komen. Begin niet gelijk met de eind vorm van de humanflag maar deel de beweging op in stukjes en werk zo doelgericht naar het eindproduct toe. Luister goed naar je lichaam en neem genoeg rust. Vaak komt er veel kracht op de pezen te staan waar het lichaam niet aan gewend is. Wees daarom geduldig en geef je lichaam de tijd om te wennen aan deze nieuwe trainingsprikkel.

Zijn er oefeningen die je zelf hebt bedacht of leer je alles van het internet en mede sporters? Wat is je favoriete oefening?

Er zijn geen oefeningen die ik zelf heb bedacht, wel ontwikkelde ik zelf nieuwe methodes om naar een bestaande beweging toe te werken. Vaak train je met een grote groep buiten en geef je alle kennis aan elkaar door. Vooral met het freestyle calisthenics wat lijkt op het turnen is het fijn om informatie met elkaar uit te wisselen. De feedback van elkaar geeft enorm veel inzicht. Mijn tip is ook zeker om met iemand te trainen in plaats van alleen . Het motiveert je en houdt de fun erin. Dit alles komt ten goede van de progressie.

Jullie kunnen mijn volgen op instagram ‘@tyronpijloo’. Voor verdere vragen kunnen jullie mij een DM sturen. Ook ga ik binnenkort een youtube kanaal beginnen waarbij meer wordt verteld over calisthenics, training, voeding en nog veel meer leuks! So Stay tuned J!  

Vraag hier je persoonlijke schema aan