Fit method

Stress. Hoe raak ik dit kwijt?

Drukke dagen, strakke planning, weinig tijd, eet gewoonten, werk, afspraken of deadlines. Alles zorgt voor stress. Naar mijn mening is stress een onderwerp waar we stil bij moeten staan. De reactie op stress is gezond voor je lichaam, maar langdurige stress kan negatieve gevolgen hebben. Daarom help ik je met een paar de-stress tips!

Wat is stress?

Stress is de reactie van je lichaam op een bedreigende situatie. Het hormoon adrenaline wordt aangemaakt en kan wat onder anderen zorgt voor een hogere bloeddruk, stijgende hartslag, gespannen spieren, snellere ademhaling en kortom; Je lichaam maakt je klaar voor actie. Stress is heel natuurlijk en ook gezond. Iedereen krijgt te maken met stress, maar dat is ook niet altijd erg, want stress zorgt ervoor dat je goed kan presteren, concentreren en daarbij zorgt het ook dat je alert bent.

Wanneer je lichaam langdurig stress ervaart kan dit leiden tot problemen. Het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Cortisol zorgt voor een hogere vetopslag, met name rondom de buik. Er ontstaan lichamelijke issues zoals een verhoogde bloeddruk, hoofdpijn en slapeloosheid. Ook kunnen er psychische klachten ontstaan als prikkelbaarheid (heel herkenbaar), depressiviteit en besluiteloosheid. Dit kan er voor zorgen dat je afwijkt van je doelen zoals gezond eten, werk/studie doelen, vriendschappen onderhouden ect. Ook leidt stress tot het krijgen van een burn-out!

Hoe kan ik stress verminderen?

1. Uit je emoties

Stress zorgt voor veel emoties en die kun je gaan opkroppen. Het is daarom belangrijk om je gevoelens en emoties te uiten. Praat met mensen erover zodat je even je ei kwijt kunt. Vind je dit moeilijk? Schrijf het op, geef jezelf feedback op je stress punten. Door af en toe je hoofd even leeg te maken voel je je vaak een stuk meer opgelucht en daarnaast maakt het je relatie met naasten ook nog eens sterker. 

2. Beweeg

Oké, ook als ik gestresst ben gaat mijn workout niet per se goed. Maar, het lucht altijd wel op! Door het sporten kun je je hoofd even leeg maken en je volledig op andere dingen richten. Nu hoef je niet per se naar de sportschool te gaan natuurlijk. Je kunt ook gewoon even een rondje gaan wandelen of even in de tuin aan het werk gaan. Zo heb je in ieder geval even wat afleiding & een beetje extra lichaamsbeweging is altijd gezond toch?

3. Slaap genoeg

Op zich brengt het gebrek aan slaap niet veel stress met zich mee. Máár slaapgebrek verhoogt wel weer het level cortisol in je lichaam, waardoor de vetopslag rondom de buik dus verhoogd wordt. Daarnaast kan het gebrek aan slaap ook nog eens een negatieve invloed hebben op je sportprestaties. Zonde!

4. Verlaag de lat

Deze tip is in mijn ogen wel echt een gouden tip. Het stellen van hoge eisen aan jezelf kan zorgen voor heel wat stress. Maar zijn je doelen dan ook wel realistisch? Zo niet, dan zorgen ze voor een gevoel van falen en minderwaardigheid. Het harde werk voor je doelen kan ook zorgen voor stress. Vergeet nooit dat niemand perfect is, accepteer je imperfecties en werk stap voor stap aan je doelen. Hier krijg je ook meer zelfvertrouwen van!

‘Leg jezelf niet zoveel druk op, maar neem de tijd voor je doelen.’

5. Stel doelen, geen eisen

Wij mensen zijn heel goed in het omlaag halen van onszelf als persoon. Dit is er niet goed, dat is er niet goed.. Ook wanneer een bepaald doel nog niet behaald is, zijn wij geneigd onszelf dingen te ontnemen. Dit werkt helaas alleen maar averechts. Zoals hierboven is omschreven, verlaag de lat. Leef niet voor je doelen, maar probeer je doelen in jouw leefstijl te weven zodat het uiteindelijk allemaal vanzelf gaat.

6. Maak je minder druk

Dit is er ééntje waar ik ook nog wel wat van kan leren. Je kent het wel – er gebeurt iets in het dagelijks leven en je kan er zo 2 á 3 dagen mee zitten. Ook hier stijgt je stressniveau van. Probeer de dingen wat sneller los te laten door ze van je af te schrijven of door er met iemand over te praten. Laat gebeurtenissen niet door je koppie malen, maar probeer ze over je schouder te gooien.

7. Zorg voor jezelf

Gun jezelf eens een keer wat leuks. Bijvoorbeeld een etentje samen met je vriend(in), een paar nieuwe schoenen of een dagje sauna. Dat verdien je namelijk écht wel! Wanneer je goed voor jezelf zorgt is het makkelijker om van jezelf leren te houden. Leren houden van jezelf zorgt ook weer voor minder stress. Win-win!

Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze tips kunnen jou hopelijk helpen jouw stressniveau aanzienlijk te verlagen.

Veel liefs, Carmen

 

Vraag hier je persoonlijke schema aan