Fit method

Hoe blijf je fit op vakantie?

Fit op vakantie

De vakantie komt er weer aan! Een héérlijke tijd maar voor sommige kan het een lastige periode zijn qua voeding en bewegen. Hoe blijf je toch lekker in je vel zitten? In deze blog geef ik een aantal tips die jou wellicht kunnen helpen.

Hoe snel verlies je je opgebouwde spiermassa eigenlijk?

De meeste fitness beoefenaars zullen bang zijn dat hun opgebouwde spiermassa ‘als sneeuw voor de zon’ zal verdwijnen als je een tijdje niet kunt trainen. Dit gaat gelukkig niet zo snel als je denkt! Het duurt pas 3 tot 4 weken voordat je spierkracht (+-3weken) en spiermassa (+-4weken) minder wordt. Ben je van mening dat je wel wat massa bent kwijtgeraakt? Niet getreurd, er bestaat gelukkig zoiets als spiergeheugen! Een paar weken hard werken en je bent zo weer op je oude niveau. Wil je toch blijven trainen en op hetzelfde niveau je comeback maken in de gym? Volg dan de onderstaande tips betreft het sporten en je voeding.

Training

Als eerste moet je jezelf afvragen of je wel wilt trainen op vakantie. Vakantie is er namelijk ook voor om even helemaal tot rust te komen. Het is niet erg om 1-2 weken je rust te pakken. Het kan juist heel goed zijn voor je lichaam! Je lichaam krijgt zo de kans om zich fysiek en mentaal op te laden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf wel door train op vakantie, niet 5 dagen in de week maar ik vind het toch prettig om minimaal 3 keer per week mijn spieren te prikkelen. Ik blijf er energiek door en het geeft me gewoon een heerlijk gevoel.

Misschien weet je van jezelf dat je door moet blijven trainen omdat je anders in een verkeerd ritme valt van vele ongezonde eetmomenten etc. Dan zal ik je zeker adviseren om je structuur te blijven houden. Maar ik wil jullie één belangrijke tip meegeven, geniet van je vakantie! Het draait vooral om de ontspanning en het is altijd fijn als je dit op een verantwoorde manier kan combineren.

Waar ga je naartoe?

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naartoe gaat. Maar tegenwoordig hebben de meeste hotels een kleine tot middelgrote sportschool. Je kan dus je gewone routine blijven volgen, natuurlijk wel iets aangepast op de aanwezige materialen en de dagen waarop je kan trainen. Ik ben van plan om ’s ochtends of ’s middags mijn trainingen te plannen. Op het warmste moment van de dag lig ik liever niet in de zon en dan is het ideaal om je trainingen te voltooien (indien er airco is haha), anders maar na het ontbijt.

Mocht je nou naar een accommodatie gaan waar geen toegang is tot een trainingsruimte, dan kun je altijd van tevoren een schema opstellen met eigen lichaamsoefeningen. Denk hierbij aan pushups, dips op een bankje, squats/lunges, planken en andere buikspieroefeningen etc. Op campings heb je ook vaak speeltoestellen waar je jezelf aan kan optrekken en allerlei andere oefeningen kunt uitvoeren. TIP: Koop een paar fitness elastieken of een TRX! Ideaal als hulpmiddel tijdens de training en het neemt weinig ruimte in beslag. Zo zorg je ervoor dat je niet achteruit gaat op het gebied van kracht, ook zal je lichaam vol lopen met bloed. Dit geeft je ook weer een strakke look op het strand. Uiteraard is een rondje hardlopen of wandelen ook een prima manier om wat extra calorieën te verbranden.

Voeding

Voeding is vaak het lastigste deel van een vakantie. Ik zelf heb hier geen problemen mee omdat ik vind dat dit de tijd is waarop je jezelf niet te druk moet maken. Daarentegen zal ik me ook niet helemaal de pletter eten. Ik laat de porties en eetmomenten ongeveer hetzelfde als thuis maar geniet zo af en toe van een extra toetje of buffet. Dit moet naar mijn mening zeker kunnen! Er zijn genoeg mensen die dit wel heel lastig vinden tijdens de vakantie. Je wil genieten maar tegelijkertijd krijg je spijt omdat je ‘shape’ minder goed zal zijn als je thuiskomt. De welbekende vakantie kilo’s. Meestal ben je in een paar weken weer op je oude niveau en daar heb je dan alles voor laten staan.

Prima natuurlijk als je er echt geen behoefte aan hebt maar het zou zonde zijn als je er achteraf spijt van krijgt. Het zit hem vaak niet in één of twee ongezonde dingen maar juist in het door blijven eten of het consumeren van drankjes. Ook hierbij, pak wat vaker je glaasje water in plaats van je biertje/wijntje. Stay hydrated maar wel op de goede manier!

Tips:

– Eet meer koolhydraten wanneer je een sportieve/intensieve dag in de planning hebt. Plan deze het liefst rondom de inspanning. Dit zal je training goed doen!
– Neem wat minder koolhydraten als je een stranddag voor de boeg hebt. Neem bijvoorbeeld een eiwitrijke maaltijd tijdens het ontbijt (kwark).
– Je avond eten kun je samenstellen uit gevarieerde groentes, vlees/vis zoals biefstuk, zalm of tonijn, volkoren producten en noten. Dit zijn producten die veel eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten bevatten.

Voor een krachtsporter is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dit kan je uiteraard uit je voeding halen maar ik vind het zelf ook handig om een aantal zakjes eiwitpoeder mee te nemen. Mijn tip is wel om dit in gesealde zakjes mee te nemen als je met het vliegtuig gaat. Je snapt vast wel waarom… Het lijkt een beetje op cocaïne! Wil je alvast wat zakjes inslaan? Klik dan even op de onderstaande banner.

Geniet van je vakantie

Het belangrijkste aan de vakantie is naar mijn mening: Geniet van je vakantie en je geliefden waarmee je samen bent. Ontspan, geniet en kom tot rust. Ook tijdens dat ongezondere ijsje, drankje, patatje of die lekkere cheesecake! Het is echt niet erg om wat ongezonds te eten, het is alleen niet verstandig als je dit de hele dag door consumeert. Genieten is het toverwoord en ik hoop dat we dit allemaal gaan doen aankomende zomer!

Veel plezier tijdens je geplande vakantie en ik hoop dat je wat hebt gehad aan de tips. Genieten, genieten, genieten. Heb ik al genieten gezegd?

Fijne vakantie allemaal!

Vraag hier je persoonlijke schema aan