Micro nutriënten, hoe belangrijk zijn deze?

Micro nutriënten

Naast de macro nutriënten (koolhydraten, eiwitten & vetten) is het ook belangrijk om voldoende micro nutriënten binnen te krijgen. Micro nutriënten zijn de vitamines, mineralen & sporenelementen. In deze blog ga ik jullie op een simpele manier proberen uit te leggen waarom deze micro nutriënten zo belangrijk zijn en welke er bestaan.

Vitamines

Vitamines zijn organische (levende, natuurlijke) stoffen die de mens nodig heeft voor een goede gezondheid. Wanneer je voldoende vitamines binnen krijgt, werken verschillende organen beter, herstelt je huid beter van bijvoorbeeld wondjes & sommige vitamines werken antioxidantief – wat betekend dat je minder snel ziek kunt worden. Vitamines moeten via onze voeding in ons lichaam komen.

Er bestaan twee groepen vitamines:

In water oplosbare vitamines:

Deze bestaan uit vitamine B, C, foliumzuur en vitamine H. Deze vitamines moeten we binnen krijgen door onze voeding of met behulp van supplementen. Bij een overschot word de rest uit het lichaam geplast, deze kunnen dus geen schade aanrichten. Deze vitamines zijn bijvoorbeeld nodig voor het de huid, haren & nagels (vitamine B) en voor weefselreparatie & wondgenezing (vitamine C). Je vind vitamine B in zuivelproducten, peulvruchten en eieren en vitamine C vind je in fruit & groenten, vooral in citrusfruit.

In vet oplosbare vitamines:

De in vet oplosbare vitamines bestaan uit vitamine A, D, E & K. Ook deze vitamines moeten we binnen krijgen via onze voeding, maar er zijn ook vitamines die door ons lichaam zelf aangemaakt kunnen worden. Dit zijn de vitamines D & K. De in vet oplosbare vitamines komen vooral binnen door het eten van voeding met gezonde vetzuren hierin. Dit zijn bijvoorbeeld noten, vis, halvarines/margarines, kaas, eieren & bakproducten. Vitamine D haal je vooral uit zonlicht (lekker vaak naar buiten dus!). Waar in water oplosbare vitamines geen schade kunnen aanrichten bij een overschot, kunnen in vet oplosbare vitamines dit wel. Deze vitamines zijn goed voor bijvoorbeeld de bloedstolling (vitamine K), het beschermen van het hersenweefsel (vitamine E), en voor het voorkomen van botontkalking (vitamine A & D).

Mineralen en sporenelementen

Naast de vitamines hebben we ook nog mineralen nodig in ons lichaam. Mineralen zijn anorganische (uit de dode natuur) stoffen die niet door ons lichaam zelf aangemaakt kunnen worden. Ons lichaam heeft mineralen nodig om bijvoorbeeld te helpen bij de vorming van rode bloedlichaampjes in ons lichaam (ijzer), zenuwprikkels (natrium + kalium) of het tegen gaan van botontkalking (calcium). Sporenelementen zijn eigenlijk ook mineralen, maar daar heeft ons lichaam een stuk minder van nodig – dus die noemen we ‘sporenelementen’.

Wij kennen de volgende mineralen & sporenelementen: Ijzer, calcium, natrium, kalium, koper, zink, magnesium, fosfor, selenium. Al deze mineralen (en sporenelementen) kun je binnen krijgen door brood, graanproducten, zuivel producten, (blad)groenten, vlees, vis & noten.

Alle vitamines & mineralen hebben een ADH – dit staat voor Algemene Dagelijkse Hoeveelheid. Deze verschilt per vitamine, mineraal of sporenelement. Wanneer je zorgt dat je gezond & gevarieerd blijft eten, heb je de grootste kans dat je al je vitamines en mineralen binnen krijgt en geen supplementen nodig hebt.

Veel liefs, Carmen.

 

Vraag hier je persoonlijke schema aan