5 redenen waarom je niet afvalt

5 redenen waarom je NIET afvalt.

Afvallen is in theorie heel makkelijk, maar soms blijkt het in praktijk nog best lastig te zijn. In deze blog delen we 5 redenen met jou die de oorzaak kunnen zijn van jouw problemen met het afvallen. 

1. Je eet te veel

De meest voor de hand liggende oorzaak is dat je te veel eet. En nee, hiermee bedoel ik niet dat je te veel koolhydraten eet. Als je nog steeds denkt dat het eten van koolhydraten je belemmerd in het afvallen, zou ik je graag doorsturen naar de blog ‘Een blog over koolhydraten‘.

Afvallen is een kwestie van minder calorieën consumeren dan je dagelijks verbrand. Even als voorbeeldje; wanneer iemand een dagelijkse verbranding heeft van ongeveer 2000 calorieën, dan is dat je onderhoud. Je kunt dit aantal calorieën eten zonder aan te komen of af te vallen. Wanneer je hier dagelijks zo’n 10-20% onder gaat zitten, zou je theoretisch gezien af moeten kunnen vallen. Lees snel puntje 2, hier gaan we nog eventjes door op dit principe.

Ook wanneer je geen calorieën telt kan dit het geval zijn. Misschien denk je dat je minder eet dan je daadwerkelijk doet. In dit geval is het een kwestie van porties verkleinen en je bewust zijn van het feit dat je misschien toch iets te veel pindakaas op je boterham smeert.

Dit hoort bij puntje 1; Cheatdaaaaaaaaay

Cheatday is voor velen de favoriete dag van de week. Helaas kan de cheat day ook een flinke valkuil zijn. Waarom? We demonstreren het weer even met behulp van bovenstaand voorbeeld.

Je onderhoud is 2000 calorieën. Op week basis is dit dus 2000 x 7 = 14.000 calorieën. Stel dat jij 1800 calorieën wil eten om af te vallen, komt dit uit op een wekelijks caloriedoel van 1800 x 7 = 12.600 calorieën. Je eet netjes 6 dagen in de week 1800 calorieën, maar van je cheatday maak je maximaal gebruik & je eet 3500 calorieën weg. Op wekelijkse basis betekend dit dus, dat je op 1800 x 6 + 3500 = 14.300 calorieën uit komt. Dit is dus 300 calorieën meer dan je onderhoud. Wellicht ben je wel een beetje afgevallen gedurende de week, maar door deze dag heb je je progressie als het ware ‘verpest’.

Hoe je dit op kunt lossen? Spaar je calorieën op. Weet je dat je graag één dag in de week hebt waarbij je savonds geniet van een pizza of een bakje friet, zorg dat dat je in plaats van 6 keer per week 1800 calorieën, bijvoorbeeld 6 x per week 1700 calorieën eet. Je hebt dan 600 calorieën opgespaard, deze kun je dan één keer in de week boven die 1800 calorieën opgooien, waardoor je één dag in de week 2400 calorieën kunt eten in plaats van 1800.

2. Je doet aan krachttraining

Krachtsporters hebben als voordeel dat ze in de meeste gevallen spiermassa bij bouwen. Wanneer je een negatief energie tekort hanteert, is het lastig tot onmogelijk om een grote hoeveelheid spiermassa bij te bouwen. Toch is het mogelijk. Je kent het gezegde wel ‘spieren wegen zwaarder dan vet’. Hoewel dit natuurlijk niet het geval is (een kilo spier is even zwaar als een kilo vet toch?), is het wel zo dat een verhoogde spiermassa je lijfje strakker maakt.

Het kan zijn dat de weegschaal aan geeft dat je niet afgevallen bent, maar dat je vetpercentage of middel omtrek iets anders aan geeft. Staar niet altijd blind naar het getalletje op de weegschaal, maar bekijk ook andere meetgegevens. Deze zijn vaak belangrijker.

Oh ja, laat dan niet je vetpercentage opmeten met behulp van een weegschaal, maar kies liever voor een huidplooimeting.

3. Stress

Stress is een bitch. Dat weten we ondertussen allemaal. Helaas heeft langdurig stress ook een negatief effect op je progressie. Dit komt namelijk door het stresshormoon cortisol. Cortisol heeft als negatief effect dat het kan zorgen voor een verhoogde vetopslag, voornamelijk rondom de buik. Naast een verhoogd stress niveau, heeft slaapgebrek precies hetzelfde effect op je lichaam. Ook bij een gebrek aan slaap is er een verhoging te zien in de hoeveelheid cortisol.

Let op dat je jezelf onnodig veel druk op legt, jouw lichaam dit ook ervaart als stress. Wanneer je tegen jezelf blijft zeggen ‘ik MOET afvallen’ of ‘ik MOET na zo veel weken, zo veel kilo kwijt zijn’, leg je jezelf mentaal veel druk op. Deze druk vind jouw lijf niet prettig & je zult ook merken dat afvallen dan niet lukt. Zie afvallen niet als een dieet, maar als een leefstijl verandering. Dat werkt een stuk prettiger in je koppie!

4. Je lichaam went

Een lichaam kan wennen. Wanneer jij jouw lichaam al een jaar lang 1700 calorieën voert, zul je op een gegeven moment niet meer kunnen afvallen met deze 1700 calorieën. Dit komt doordat je lichaam dan ‘gewend’ is aan dit aantal calorieën & dan denkt dat deze 1700 calorieën voldoende voor jou zijn om te overleven. In dit geval is het raadzaam om eerst jouw lichaam weer even juist aan het werk te zetten, dus om weer eventjes terug te werken naar jouw onderhoud. Je kunt natuurlijk ook nóg lager gaan zitten in je calorieën, maar daar is natuurlijk niets leuks aan.

Daarnaast is het ook heel belangrijk rekening te houden met het feit dat een energiebehoefte mee veranderd. Wanneer je gewicht daalt, daalt jouw energiebehoefte mee. Dit geld voor zowel iemand die afvalt, als aan komt. Laat je energiebehoefte dus af en toe herberekenen om ervoor te zorgen dat je progressie blijvend is. Een plateau bereiken is te voorkomen!

5. Lichamelijke redenen

In het ergste geval kan het niet kunnen afvallen ook medische redenen hebben. Helaas heb ik al een aantal klanten gehad, die ik heb moeten doorsturen naar de huisarts voor een bloedonderzoek. Uit dit bloedonderzoek kan bijvoorbeeld komen dat er iets hormonaals met je aan de hand is of dat je misschien problemen hebt met de schildklier.

Nu is het heel belangrijk om hier niet de schuld op te schuiven. Het klinkt heel hard, maar 9 van de 10 keer is het iemand zijn eigen schuld dat hij/zij niet af valt. Analyseer dus eerst of het misschien toch meer aan jou ligt. Is dit echt niet het geval en heb je al veel verschillende dingen geprobeerd, kun je altijd voor de zekerheid een huisarts inschakelen.

6. De ‘spaarstand’

Als extraatje heb ik deze nog eventjes toegevoegd aan het lijstje. Officieel zou ik het bij 5 houden, maar aangezien ik dit onderwerp toch nog vaak langs zie komen, wilde ik het graag even toevoegen.

De spaarstand, Carmen? Serieus. Die spaarstand is toch allang de wereld uit geholpen? Ja, of de spaarstand nu wel of niet bestaat is nog steeds niet bekend of wetenschappelijk bewezen. Echter bestaat er in het lichaam wel een soort afweer mechanisme. Wanneer wij ons lichaam namelijk onjuist voeden (lees: te weinig voedingsstoffen), beginnen er binnen in jouw lichaam belletjes te rinkelen waarbij we opslaan wat er binnen komt. Dit is een soort overlevings-standje vanuit vroeger, toen de mens weinig tot niets at. Het kan dus zijn dat je jouw lichaam daadwerkelijk aan het ondervoeden bent. Als reactie hierop slaat je lichaam alle binnenkomende voedingsstoffen op, om er maar voor te zorgen dat je kunt overleven.

Wanneer je vervolgens weer meer gaat eten, zul je uitkomen op bovengenoemd puntje nummer 4. Je onderhoud is ‘veranderd’, dus wanneer je meer eet, zal het resulteren in aankomen. Dit verschijnsel zie je vaak voorbij komen bij bikini fitness atleten. Doordat zijn zo’n extreem tekort hebben gecreëerd, zullen ze na hun wedstrijd sneller aankomen dan normaal.

Laten we wel eerlijk zijn, 9 van de 10 keer komt het niet kunnen afvallen gewoon doordat we onbewust toch nog te veel eten. Wanneer je echt graag wil afvallen, is de verandering in voeding & in gedrag gewoon het aller belangrijkst. Lukt het om beide aan te passen? Dan is de kans groot dat afvallen gewoon lukt.

Wil je hier graag hulp bij en kun je wel wat persoonlijke begeleiding gebruiken? Vraag een persoonlijk voedingsschema inclusief coaching bij ons aan. Wij helpen je graag verder!

Liefs, Carmen

 

Vraag hier je persoonlijke schema aan