Fit method

Cortisol

Stresshoormoon

Nog nooit gehoord van Cortisol? Nou.. Cortisol is een bitch kan ik je vertellen.

Cortisol is een stesshormoon, wat bij langdurige stress op komt zetten. Niet alleen komt dit hormoon ter sprake wanneer iemand langdurig stress heeft, cortisol komt ook om de hoek kijken wanneer je weinig/slecht slaapt of wanneer iemand een dieet volgt met minder/weinig calorieën. Zijn één van deze dingen voor jou aan de orde? Lees dan maar eens verder om erachter te komen wat dit hormoon met je lichaam kan doen.

Wanneer iemand veel stress heeft, en dus een een hoge cortisol spiegel, door bovengenoemde oorzaken, dan zul je waarschijnlijk wel merken dat je erg honger hebt. Heel erg honger. En dan ook vooral honger naar ongezonde dingen. Cortisol geeft namelijk een signaaltje af aan de hersenen, waardoor het hongergevoel flink wordt verhoogd. Waarschijnlijk herken je het wel als ik zeg dat wanneer je veel stress hebt, eerder geneigd ben om een hele chocolade reep, of twee, naar binnen te mikken. Ondanks dat dit natuurlijk ook een groot deel self-control is of je de repen wel of niet op eet, wordt dit hongergevoel bij stress wel opgewekt door stress.

vetopslag

Naast het toenemende hongergevoel zorgt cortisol ook voor vet opslag. Er wordt een signaal aan de vetcellen afgegeven, die ervoor zorgen dat vetcellen niet afgebroken worden maar juist aangemaakt worden. Cortisol remt de vetverbranding. Daarnaast verlaagd cortisol de ruststofwisseling doordat verschillende stofwisselingshormonen worden geblokkeerd. Je gaat dus veel minder verbranden dan je normaal gesproken doet. Een hoge cortisolspiegel zorgt dus voor een flinke gewichtstoename.

Natuurlijk zorgt niet alleen de combinatie stress/cortisol voor vet opslag/gewichtstoename – maar is voeding altijd belangrijk, remember that. 

Langdurige stress

Cortisol wordt dus vooral aangemaakt bij een langdurige dosis stress. Niet heel fijn dus. Wanneer een persoon een laag calorisch dieet volgt, ziet het lichaam dit ook als stress & zul je dus ook in gewicht gaan toenemen. Hetzelfde geldt voor slaapgebrek (minder dan 7 uur per nacht), dit ziet het lichaam ook als stress. Stress is niet altijd onvermijdelijk, maar probeer om zo weinig mogelijk stress te ervaren. Voel je het opkomen? Ga iets doen wat jou kalmeert. Yoga, een wandelingetje, sporten..

Mocht je wel bezig zijn met afvallen en herken je dit heel erg? Dan is het wel handig om te weten wat stress nou precies met je lichaam doet zodat je op zoek kunt gaan naar een manier om stress voor jezelf te verminderen.

Veel liefs, Carmen.

Bron: NHA Gewichtsconsulente.

Vraag hier je persoonlijke schema aan