Fit method

Waarom vetten belangrijk zijn

Heel veel mensen zijn bang om ‘vetten’ te eten. Want van vetten kom je toch juist vet aan? Onjuist. In deze blog leggen wij uit waarom je van vetten niet dik wordt & waarom het juist heel belangrijk is om voldoende vetten te eten.

‘Van vetten wordt je dik’:
Alles behalve waar. Vetten leveren meer calorieën per gram dan koolhydraten en eiwitten. Deze bevatten namelijk 4 calorieën per gram en vetten bevatten 9 calorieën per gram. In verhouden bevatten vetrijke producten dus meer calorieën dan producten die bestaan uit koolhydraten of eiwitten. Wanneer je alleen maar vetrijke producten eet, zul je dus eerder aan je caloriebehoefte komen. Wanneer je boven je caloriebehoefte komt, kom je aan. Dit komt dus niet per se door de vetten, maar dit kan ook komen door de koolhydraten of de eiwitten.

Dit artikel is gesponsord door:

Natuurlijk zit er wel verschil in het type vetten die we eten. Je hebt namelijk onverzadigde vetzurenverzadigde vetzuren en transvetten. Wil je gezonde vetten binnen krijgen? Zorg dat dan het grootste gedeelte van je vetinname uit onverzadigde vetzuren bestaat. Deze vind je in producten zoals noten (cashewnoten, hazelnoten, amandelen, walnoten), avocado’s, olijfolie, vis, zonnebloempitten, lijnzaad.

Vermijd het liefst de transvetten, dit zijn namelijk vetten waarvan de chemische structuur is gewijzigd in de fabrieken. Deze kunnen niet door ons lichaam worden afgebroken en ja, hiervan kom je dus wel aan in lichaamsvet. Transvetten zitten in producten zoals friet, hamburgers, pizza, frikadellen, sommige chocolade soorten, koek, gebak en helaas.. ook in Oreo’s (huilend poppetje).

Side Note: Kokosnoot is een product wat vrij veel verzadigde vetzuren bevat. Kijk maar eens naar kokosnoot yoghurt of kokosnoot olie. Het schijnt dat deze verzadigde vet tegenwoordig als ‘gezonde verzadigde vetzuur’ word bestempeld, persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik van die term vind want naar mijn mening is een verzadigde vetzuurketen gewoon een verzadigde vetzuurketen (scheikunde bah). Maar oké.. ieder zijn ding daarin! 

Waarom vetten belangrijk zijn:
Vetten zijn belangrijk omdat deze zorgen voor onder andere de opnames van bepaalde vitamines. Vitamine A, D, E & K worden ook wel ‘in vet oplosbare vitamines’ genoemd – dat betekend dus dat deze vitamines door ons lichaam worden opgenomen met behulp van vetten. Wanneer je lichaam té weinig vetten binnen krijgt, word de opname van deze vitamines dus ook afgeremd.

Naast dat vetten meer energie leveren (9 calorieën per gram), zijn ze ook nog eens belangrijk voor de opbouw van lichaamscellen en zijn vetten de grondstoffen voor celmembramen in onze hersenen. Ons lichaam heeft Omega 3Omega 6 nodig door middel van onze voeding. Dit kunnen we binnen krijgen door het eten van lijnzaadolie, (vette) vis, schaaldieren, oliesoorten (olijfolie, lijnzaadolie, hennepzaadolie) & noten zoals amandelen & cashewnoten.

Wist je trouwens dat vetten ook nog eens zorgen voor smaak in onze voeding? Producten waar geen vetten in zitten zijn meestal smaakloos of zijn op smaak gebracht door middel van zoetstoffen. Neem bijvoorbeeld magere kwark, hier zitten meer koolhydraten in omdat hier suikers en zoetstoffen aan toegevoegd zijn om een product op smaak te brengen. Magere producten zijn dus helemaal niet per sé gezonder, want hier zijn allemaal stofjes uitgehaald en vervolgens weer nieuwe chemische stoffen aan toegevoegd.

Hoeveel vetten heb je nodig?:
Zoals ik in het begin van deze blog aan gaf, heb je vetten hard nodig voor een aantal processen in het lichaam. Mensen met een lage intake aan vetten hebben dus ook een groter risico op een tekort aan bepaalde vitamines in ons lichaam. Het is belangrijk om ongeveer 30 – 35% aan vetten binnen te krijgen per dag, je kunt dit ongeveer vergelijken met 1x je lichaamsgewicht aan vetten. Wanneer iemand dus 60 kilo weegt, is het het beste om 60 gram vetten per dag binnen te krijgen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je huidige voedingspatroon en de verhouding tussen de macro nutriënten? Stuur een mailtje naar info@dutch4health.nl voor meer informatie over onze voedingsadviezen.

Liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan