Muscle mind connection

Muscle mind connection

In deze blog ga ik in het kort iets vertellen over: mind muscle connection. Dit betekend niks anders dan het denken aan je spieren op het moment dat je aan het trainen bent. Ik kijk regelmatig filmpjes op YouTube en hier zie je dit heel vaak voorbij komen. Een veel voorkomend woord wat je dan voorbij ziet komen is het volgende: squeeze that chest! Dit betekend dat je net dat extra beetje spanning op de spier te zet tijdens bijvoorbeeld de concentrische fase van de oefening.

Ik train nu al een aantal jaar en leg de laatste tijd mijn focus steeds meer op de juiste uitvoering. Dit vond ik altijd al erg belangrijk maar ik probeer mezelf steeds verder te ontwikkelen. Tijdens het sporten zie ik veel mensen die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Vaak is de uitvoering slecht en voeren ze de oefening veel te snel uit. Deze mensen verwachten dan ook nog eens vooruitgang.

Een erg belangrijk onderdeel van trainen is o.a. de time under tension. Hieronder zal ik in het kort uitleggen waarom dit belangrijk is voor de muscle mind connection

Time Under Tension (T.U.T.).

In het nederlands ook wel, de tijd dat een spier onder spanning staat. Dit is een zeer belangrijk onderdeel bij krachttraining. Een groot deel van de mensen die aan fitness doen voeren de oefeningen met daarbij het aantal herhalingen vrij snel uit. Laat ik het voorbeeld van hierboven nemen, Bij de dumbell press bijvoorbeeld laten de meeste mensen de dumbells in één seconde zakken (excentrische contractie) en drukken deze ook weer omhoog in één seconde (concentrische contractie). Het is natuurlijk per doelstelling verschillend welke Time Under Tension aan te raden is, Bij explosieve sporten zal de Time Under Tension hoger liggen dan bij iemand die voor spiergroei wil trainen. Maar over het algemeen is het beter om de Time Under Tension iets hoger te houden. Als je de Time Under Tension hoger houdt heb je ook meer tijd om je te focussen op de mind muscle connection.

Waarom zou je (T.U.T.) toepassen?

Het menselijk brein is een heel complex systeem. Vanuit je hersenen worden er signalen naar je spieren gestuurd om deze vervolgens aan te zetten tot een contractie om vervolgens kracht te leveren. Dit gaat met een heel complex systeem waar ik hier niet te diep op in wil gaan. Het mentale vermogen is een onderschat proces en kan je spiergroei na mijn mening weldegelijk beïnvloeden. Wanneer je gefocust bent en je denkt aan de spier die je aan het trainen bent kun je meer bereiken dan je zal denken. Pas de Squeeze methode maar eens doe en je zult zien dat dit resulteert in een betere contractie en beheersing van je spieren. Je zult meer spiervezels aanspreken en dit kan weer resulteren in het stimuleren van spiermassa.

Pak het juiste gewicht

Met veel te zware gewichten trainen zorgt er niet alleen voor dat je de oefening niet correct uitvoert en dat de kans op een blessure groter wordt. Ook de beheersing over je spieren neemt af. Dit is nou juist niet de bedoeling met Mind Muscle Connection! als je met te zware gewichten traint focus je je alleen maar op hoe het gewicht kan worden weg gedrukt of naar je toe wordt getrokken. Ook wordt de Range Of Motion (bewegingsuitslag) niet helemaal afgemaakt. Door een volledige Range Of Motion prikkel je de spieren veel meer dan als je maar hele korte bewegingen maakt, ook zal je de oefening als zwaarder worden ervaren. Concentreer je op de oefening door het juiste gewicht te gebruiken en doe het niet om je ego te strelen. Ik voer de bicep curls ook wel eens uit met 12 kg maar ik weet wel dat ik hem dan veel beter uitvoer dan als ik het dubbele zou pakken.

Focus tijdens de training

Waar denk jij aan tijdens het trainen… Ben je alleen maar bezig met de buitenwereld en is je mobieltje niet uit je hand te slaan? Kijk je er naar uit dat je straks weer op de bank zit en raffel je het daarom af om maak je er echt wat van? Door je echt te focussen op je spieren die je aan het trainen bent vergroot je de mind-muscle verbinding. Zie en voel je spieren en maak je klaar voor iedere herhaling. Focus je niet te veel op het aantal herhalingen maar kijk vooral naar de juist uitgevoerde herhalingen. Voor beginners is het lastig voor te stellen dat je meer uit je training kan halen door je te focussen op de spier. Met de mind muscle connection wordt het bewust, mentaal activeren van je spieren bevorderd. Ik heb er een hele lange tijd niks mee gedaan maar ik merk nu dat het zijn vruchten af werpt! Probeer het uit zal ik zeggen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan