Fit method

Interview met bodybuilder Frank Wempe

Interview met Frank Wempe

1. Vertel eens wat over jezelf, wie is Frank?

Mijn naam is Frank Wempe, geboren in Haarlem en ik woon nu in een dorp dat er vlak naast ligt; velserbroek.

Ik ben 23 jaar en doe een opleiding tot proces-operator. Hiervoor heb ik nog 2 andere opleidingen gedaan (sport&bewegen en economie) deze heb ik helaas niet af kunnen maken.

Naast mijn opleiding waarbij ik werk in ploegendienst ben ik nog elke dag in de gym of keuken te vinden voor een workout of mealprep.

2. Laten we maar meteen bij je Instagram naam komen, wat vind jij een classic physique voor een body builder?

Een classic physique is voor mij een fysiek dat doet denken aan de bodybuilders van vroeger, “aesthetics over mass” of “mass with class”. Denk hierbij aan Frank Zane met het perfecte geproportioneerde fysiek of een Bob Paris, naar mijn mening het meest gestroomlijnde fysiek ooit met precies genoeg massa.

Deze bodybuilders wisten hun fysiek perfect te tonen met posing routines die klasse uitstraalden. Alle “mindere spiergroepen” wanneer ze die überhaupt al hadden, wisten ze goed te verbergen met poses die voor hun werkten, Waardoor het fysiek altijd flawless leek.

Dit soort fysieken spreekt mij een stuk meer aan dan de massamonsters van tegenwoordig, (ook erg vet om te zien, maar too much naar mijn mening).

3. Sinds wanneer ben je zo fanatiek bezig met bodybuilding, wanneer is deze passie ontstaan?

Ik ben nu zo’n 5 jaar serieus bezig met bodybuilding, ik begon al eerder met af en toe naar de sportschool gaan maar dat was eerder sporadisch. 5 jaar geleden kickbokste ik nog af en toe met vrienden maar begon het bodybuilden steeds leuker te vinden, waardoor ik de keuze heb gemaakt om volledig voor het bodybuilden te gaan. Daarna ben ik online kennis op gaan doen, wanneer ik maar tijd had zat ik op forums of bodybuilding websites te lezen over alle aspecten van bodybuilden.

Hierdoor heb ik tot nu toe alle kennis opgedaan die ik nu bezit, en heb ik tot nu toe mezelf naar verschillende shoots begeleid.

4. Heb je ooit wel eens meegedaan met een wedstrijd? 

Ik heb nog geen wedstrijden gedaan, naar mijn mening stappen erg veel mensen tegenwoordig veel te snel het podium op, voordat ze eigenlijk een fysiek hebben behaald wat op een podium thuis hoort. Je hoort dan vaak de reden dat ze het voor zichzelf doen of voor hun persoonlijke ervaring. Ik vindt dat je toch eerst wel echt wat goeie massa en symmetry gebouwd mag hebben voordat je er alleen al aan denkt om het podium op te stappen. Voor mezelf heb ik nog genoeg verbeterpunten die eerst aangepakt moeten worden voor mijn eerste wedstrijd.

5. Hoe ziet je huidige trainingsweek (trainingsschema) eruit?

Ik heb geen vast trainingschema, momenteel heb ik 3 verschillende dagen die ik roulleer. Dag 1 is borst, zijkant schouders en triceps. Dag 2 is rug, achterkant schouders en biceps. Dag 3 is legday. Daarbij wissel ik om de dag af met kuiten en buik aan het eind van mijn training. Ik probeer elke dag te trainen, rustdagen zitten niet in mijn schema maar gebruik ik voor wanneer ik het op een dag echt niet red om naar de gym te gaan.

6. Heb je nog (trainings)doelen die je wilt behalen in 2017??

Uiteraard meer massa, maar dan wel op de goede plekken. Ik wil mijn triceps wat bijbrengen omdat van nature mijn biceps dominanter zijn, daarnaast zijn kuiten echt een zwakke plek bij mij, ik ben al een tijd bezig met ze wat bij te brengen maar eind 2017 wil ik kunnen zeggen dat ze helemaal in proportie zijn met de rest van de spiergroepen.

Daarnaast hoop ik dit jaar van een overbelaste brachialis en golf elleboog af te komen en daarna blessurevrij te blijven.

7. Wat eet je zelf op een dag??

Mijn macro’s zijn bijna altijd 50/30/20.

Waarbij 50% van mijn calorieën uit eiwit bestaat, 30% koolhydraten en 20% vetten.

Ik probeer hierbij zo’n 7 maaltijden per dag te eten waarbij de koolhydraten worden gegeten bij het ontbijt en rond de training, (wanneer je ze het meest nodig hebt).

Deze macros helpen mij snel af te vallen wanneer ik mijn kcal inname beperk en ik kan er goed op leanbulken wanneer ik de calorieën weer op schroef.  Ik zeg niet dat dit de beste verhouding is, dat is namelijk voor iedereen verschillend, maar ik merk dat ik mijzelf beter voel bij een erg hoge eiwit inname ten opzichte van mijn koolhydraten.  Daarnaast hou ik gewoon teveel van biefstuk kip etc. 😉

8. Het nieuwe jaar komt er bijna aan, er zijn genoeg mensen die willen gaan beginnen met fitness. Welke tips zou jij deze mensen meegeven?

De belangrijkste tip die ik je kan geven is dat geen enkel schema werkt wanneer je zelf niet hard werkt. Het schema kan nog zo goed zijn, wanneer je zelf niet elke training compleet de 100% geeft, haal je niet hetzelfde resultaat als wanneer je met een iets minder schema jezelf helemaal kapot werkt. “It’s all about working hard”.

Daarnaast zul je in het begin misschien niet meteen het resultaat zien wat je voor ogen had, of gaan de resultaten juist snel in het begin, maar stopt het weer na een aantal maanden. In beide gevallen is het belangrijk reëel te blijven en te accepteren dat iets moois tijd nodig heeft, ga vooral door en die resultaten komen vanzelf.

Op instagram ben ik te vinden onder de naam: frank_classicphysique

frank_classicphysique

Benieuwd naar het interview met bodybuilder Rico van Huizen? Check hem hier!

 

Vraag hier je persoonlijke schema aan