Fit method

Gezond eten als student, hoe pak ik dit zelf aan?

Eten als student

We weten allemaal dat de gemiddelde student het niet heel erg breed heeft. Eten is noodzakelijk maar de meeste studenten geven hun geld liever uit aan andere dingen (vul zelf maar in wat…). Ik moet eerlijk bekennen dat dit voor mij niet op gaat. Naast mijn vaste lasten geef ik het meeste geld uit aan eten, ik bezuinig er niet op omdat ik het een belangrijk onderdeel vind in mijn levensstijl. Dit bekent echter niet dat ik zonder aandacht alles in huis haal wat ik lekker vind. Ik heb mijn eigen route door de supermarkt en in deze blog neem ik jullie mee achter op de boodschappen kar. Alles wat ik hier beschrijf past bij mij en je moet het zeker niet klakkeloos overnemen.

Om de dag goed te beginnen starten we met een aantal ontbijt keuzes.
Ik heb van huis uit meegekregen om goed te ontbijten. Er zijn mensen die dit met opzet overslaan maar ik zou mijzelf daar niet prettig bij voelen. Ik ben van mening dat het ontbijt een hele belangrijke maaltijd is om je dag energievol te beginnen. Ik drink zelf altijd water maar als je liever een kopje thee, koffie of melk drinkt moet je dat zeker doen.

  1. Havermout van het huismerk met daaraan toegevoegd water en eiwitpoeder óf amandelmelk. Het huismerk is vele malen goedkoper en smaakt naar mijn mening hetzelfde. Daarnaast voeg ik bevroren blauwe bessen of verse druiven/aardbeien/frambozen, lijnzaad en muesli toe (Deze muesli koop ik bij de Lidl, van het merk Crownfield – groene zak). Dit ontbijt eet ik vrijwel iedere ochtend.
  2. Als ik geen havermout meer in huis heb of ik heb echt weinig tijd dan eet ik een paar broodjes. Deze beleg ik met kipfilet van de Aldi, pindakaas van Bodyenfitshop, appelstroop of kaas. Om de zoveel tijd heeft mijn lichaam weer een andere voorkeur voor het beleg.
  3. Zo af en toe wissel ik mijn avond snack om met mijn ontbijt. Dan pak ik een bakje koningskwark van de Jumbo en vul deze met muesli, lijnzaad en eventueel wat noten. Het liefst bewaar ik dit voor in de avond.

Als toelichting op de boodschappen, op maandag ga ik naar de jumbo en de rest van de week verschilt dit per locatie. Meestal bij de Albert Hein of de Jumbo.

Lunch variaties  
De lunch wordt vaak op school genuttigd. Hoe neem je toch steeds een gevarieerde lunch mee? Natuurlijk is de verleiding ook groot om naar de kantine te gaan, dit tikt wel wat sneller aan op de bankrekening. Hieronder vinden jullie 3 voorbeelden.

  1. Ik ben echt een brood liefhebber en daarom neem ik vaak 6-8 boterhammen mee naar school. Dit is meestal wel volkorenbrood, ik heb laatst een boek over voedingsmythes gelezen en daarin staat dat de meeste broodsoorten worden gekleurd met een bruin of oranje stofje. Je wordt dus gewoon gefopt waar je bij staat. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor speltbrood, hier zit vaak zo weinig spelt in dat het naar mijn mening niet zo mag heten. PS: Zeker aan te raden om het boek voedingsmythes ook eens te lezen! Mijn broodjes beleg ik met meestal met kipfilet in combinatie met o.a. eieren, avocado, verse pesto, komkommer of tomaat. Of het ouderwetse broodje pindakaas. Daarnaast kun je de broodjes afwisselen met crackers of rijstwafels.
  2. Kliekjes, zo noemde mijn moeder het ten minste. Ik kook liever iets meer zodat ik het de volgende dag nogmaals kan eten. Dit houdt het afwisselend en hoef je niet elke dag je broodjes mee te nemen. Ik maak vaak iets te veel kip, groente, zoete aardappelen, rijst/pasta/wraps klaar zodat ik het de dag erna in een mealprep bakje kan mikken. Soms kan ik s ’avonds nog wel meer op maar dan denk ik aan de volgende dag. Zo eet je jezelf niet propvol, geniet je er 2x van en gooi je tegelijkertijd niets weg.
  3. Als afwisseling zou je een simpele salade mee kunnen nemen. Ik eet zelf eigenlijk nooit sla maar er zijn genoeg mensen die dit wel meenemen. Ook hier kun je je eigen feestje van maken. Voeg wat vis, vlees of kip toe. Daarnaast kun je uit genoeg groenten kiezen die je vanuit jouw voorkeur kan toevoegen.

Mijn favoriete maaltijd van de dag 
Ik kan altijd uitkijken naar het avond eten, heerlijk vind ik het! Mijn avondeten is over het algemeen niet chef-kok waardig maar ik zorg wel dat ik zelf kook. Ik raad het dan ook af wekelijks een magnetron maaltijd te halen of een pizza te bestellen. Het scheelt je geld en het is een stuk beter voor je. Meestal eet ik kip met daarbij groente en rijst/pasta. Ik kook regelmatig uit pakjes omdat dit het net wat makkelijker maakt. Het is natuurlijk beter als je het zelf maakt of kruiden gebruikt maar hier heb ik niet altijd zin in of tijd voor.

De 3 maaltijden die ik ’s avonds het meest eet zijn:

  1. Kip met groene of rode pesto. Hieraan voeg ik diverse groenten zoals paprika, ui, tomaat, courgette toe. Ik gooi wat verwarmde pijnboonpitten in de pan en kook daarnaast wat volkoren of verse pasta. Op het laatst gooi je alles bij elkaar en voila smikkelen maar! Ook lekker voor de dag erna.
  2. Gekookte zoete aardappelen, vegetarische groente schijven en groenten zoals broccoli, boontjes, bietjes, spinazie etc.
  3. Rijstgerechten met kip, zilvervliesrijst en wok groenten. De kip kruid ik altijd met wat kruiden en zout/peper en knoflookpoeder. Er zijn genoeg kruiden op de markt dus je kan eindeloos variëren.

Enkele tussendoortjes die ik structureel nuttig zijn:
– Fruit (appel-banaan)
– Cashew noten
– Chocolade (Aldi 70%)
– Eiwit shake na het trainen
– Kwark
– eiwit of energie reep / koekje

Ik heb deze blog geschreven als vraag van een volger, heb je nou zelf ook een leuk onderwerp waar je meer over wil weten? Laat het weten in een reactie en wie weet lees je mijn blog binnenkort op Dutch4Health. Ik vind het altijd leuk als ik in kan spelen op jullie behoeftes.

Vraag hier je persoonlijke schema aan