Luisteren naar je lichaam

Luister jij eigenlijk wel naar je lichaam?

Dat is een hele belangrijke vraag die op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Wat betekent het voor jou om naar jouw lichaam te luisteren? Soms merken wij dat er een bepaalde angst is voor het tellen van calorieën en dat men dan overstapt op het ‘Luisteren van je lichaam’. Maar wat houdt dat precies in?

In het volgende artikel wil ik graag inzicht krijgen op de volgende vragen: Welke signalen geeft jouw lichaam aan jou? Wat betekenen die signalen? Wat is de invloed van calorieën tellen ten opzichte van het luisteren naar je lichaam? Hoe kan je luisteren naar je lichaam combineren met calorieën tellen.

Hoe dit artikel te interpreteren? Dat kan heel breed opgevat worden. Luister jij naar je lichaam als je pijn hebt? Of luister jij naar je lichaam als je trek hebt? Wij gaan beide situaties schetsen en een Ruggengraat antwoord geven hoe wij denken over het Luisteren naar je lichaam. Daarbij wil ik wel bij voorbaat zeggen, ieder mens kan het op een andere manier interpreteren.

PIJN!

Als jij je kleine teen stoot tegen de tafelrand dan heb je behoorlijk veel pijn. Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam bij een te sterke prikkeling. Dus je prikkelt je lichaam op een wijze dat het lichaam niet gewend is. Dus het lichaam schreeuwt eigenlijk terug met pijn dat je dat niet meer moet doen. De pijn waarschuwingssignalen kan je ook vertalen naar het trainen met gewichten.

Stel je bent een beginnende krachtsporter en je weet niet zo goed wat je huidige niveau is. Dus je weet niet welke intensiteit bij jou hoort. Of te wel je gaat de sportschool in en je knalt voluit. Je merkt een zeurende pijn aan je onderrug na het deadliften maar je gaat toch door. Want je bent net begonnen met Ruggengraat en je wil gewoon 100% geven. De zeurende pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam die zegt: ‘He je bent mij nu aan het OVERbelasten’. Dan hanteer je geen progressieve belasting meer maar dan is het een overbelasting die leidt tot een blessure.

Dus dan is het super belangrijk om naar je lichaam te luisteren zodat je ook op tijd stopt. Je wil natuurlijk geen blessure krijgen.

Calorieën tellen geeft mij stress!

Hoe luister je naar je lichaam als het gaat om voeding en eten? Eet je gewoon als je trek hebt en hoeveel eet je dan? Of eet jij op bepaalde tijdstippen om de trek voor te zijn en hoeveel moet je dan eten om de trek voor te zijn?

We willen allemaal fit zijn en ons goed in ons vel voelen. Wij bij Ruggengraat merken dat die twee doelen behaald worden wanneer iemand een goede band heeft met voeding. Een goede band hebben met voeding is een stukje comfortabel zijn met het geen wat je doet maar belangrijker nog comfortabel zijn met de gevolgen van een dieet of voedingsschema.

Calorieën tellen kan heel veel stress geven maar ook heel veel rust. Wat het voor jou betekend? Dat is natuurlijk je eigen invulling. Door middel van dit artikel wil ik je wel inzicht geven wat eigenlijk het belangrijkst is binnen het aspect van luisteren naar je lichaam.

Luisteren naar je lichaam is super belangrijk maar wat nog veeeeeeeeel belangrijker is, is jouw band met voeding en eten. Hoe is je band met eten? Is die goed of soms iets te emotioneel? Zodra jij een goede band hebt met eten dan heb je balans. Als de band toch iets te emotioneel is dan heb je DISBALANS. Het gevolg van een te emotionele band met eten is dat je gaat OVERETEN.

Een slechte band met eten is heel gevaarlijk want het leidt uiteindelijk tot eetbuien. Ook al houd je je kcal bij of niet zodra jij een slechte band hebt met eten dan kan het opeens zo zijn dat je doorslaat (omdat je alles wil eten op 1 dag) en alle kasten open trekt om alles op te eten. Moet je in dit geval ook luisteren naar je lichaam? Want je lichaam schreeuwt om voedsel terwijl je het eigenlijk niet nodig hebt?

Het gevolg van disbalans is dat voeding en eten je stress geeft en calorieën tellen geeft dan extra veel stress omdat je dan voor jezelf een restrictie oplegt binnen de kcal. Maar waarom eigenlijk? De reden daarvoor is eigenlijk heel simpel bij een slechte band met voeding kan jij bepaalde voedingsmiddelen niet laten staan of bewaren voor de volgende dag. Alles moet binnen de kcal van die dag passen. De volgende dag is er een ander voedingsmiddel dat op die dag gegeten moet worden. Zo blijf je in een cyclus hangen.

Als jij balans en een goede band hebt met voeding dan kan jij tegen jezelf zeggen: ‘Ik heb genoeg gehad, ik bewaar de Snickers voor morgen’ of misschien zeg je wel tegen jezelf: ‘Nou, 1 snickers kan wel maar de rest bewaar ik dan voor een ander keertje.’ Bij disbalans komen de volgende gedachtes naar voren: ‘Ahh joh, eentje kan geen kwaad. Hmmm nou misschien dan nog 1. Nou oke dit is de laatste. Ahh fuck it, die laatste kan er ook wel in.’ Opeens heb je 4 snickers gegeten.

Waarom?

Vraagt je lichaam er om?
Het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je calorieën telt of niet. Want stel persoon B telde calorieën in de situatie hierboven maar die gene heeft een slechte band met voeding. Dan zouden die gedachtes nog steeds naar voren komen en hoogstwaarschijnlijk had die dan ook 4 snickers gegeten ongeacht of die kcal telt of niet.

BALANS is super belangrijk. Als je calorieën telt of luistert naar je lichaam het belangrijkste is jouw band met voeding. Is die goed? Dan heb je balans. Is die niet zo goed? Dan heb je disbalans.

Deze blog is geschreven door @Ruggengraat.

Vraag hier je persoonlijke schema aan