EMS training

EMS TRAINING

In de grote steden is het helemaal hot & happening – EMS training. Een trainingsmethode waarbij je in korte tijd, 15 á 20 minuten, alle spieren in je lichaam kunt trainen en een volledige workout kunt neerzetten. Ik werk sinds een paar maanden in een EMS studio en ik kan je vertellen; spierpijn gegarandeerd! Maar wat is EMS nu eigenlijk en waar is het goed voor?

Wat is EMS & hoe werkt het?

EMS staat voor Electro Musculair Stimulation, wat in houdt dat je eigenlijk – heel hard gezegd – onder stroom wordt gezet. Door middel van kleine stroom schokjes, spannen de spieren in je lichaam zich aan.

Tijdens de training draag je een soort pak, wat een beetje lijkt op een ruimtepak. In het pak zitten elektroden die natgespoten worden, wat zorgt voor een goede geleiding door het lichaam heen. De natgespoten elektroden maken elk contact met een bepaalde spiergroep. Het pak wordt gekoppeld aan een computer, die de stroom impulsen doorgeeft aan het pak. De natte elektroden zorgen er vervolgens voor dat zij de taak van de motor units in het lichaam als het ware over nemen, waardoor je spieren zich dus gaan aanspannen.

Waar is het goed voor?

Het voordeel van EMS is dat je veel dieper in de spiervezeltjes komt. Spieren zijn opgebouwd uit spiervezels en waar je bij normale krachttraining maar 40% van deze spiervezels aanspreekt (ligt uiteraard aan de manier van trainen), spreek je bij de EMS 80% van de spiervezels aan. De contractie komt dus een stuk dieper in je spieren en dit merk je de dagen erna heel goed! De spierpijn is intens, heftig en je merkt dat je hele lichaam een optater heeft gehad.

Een tweede voordeel aan EMS is dat het maar 15 of 20 minuutjes is. Het is dus zo voorbij! Qua intensiteit staat 20 minuten EMS training, ongeveer gelijk aan een sportschool training van 2 uur! Lekker snel & effectief dus.

Daarnaast gebruik je geen weerstand, behalve de weerstand die het pak creëert. Voor mensen met blessures is dit dus een groot voordeel. Je kunt technisch niet heel erg veel verkeerd doen en de kans op blessures is dus kleiner, omdat je niet met grote gewichten in je handen staat.

De nadelen van EMS

Zitten er ook nadelen aan EMS? Ik denk dat dit meer een persoonlijkheidskwestie is. EMS is een trainingsvorm die meer gebaseerd is op krachttraining. Als je dus ook graag je uithoudingsvermogen wil verbeteren, zul je naast de EMS training ook wat cardio training erbij moeten doen – zoals hardlopen of fietsen.

Één keer per week EMS training is voldoende, maar of dat veel voldoening geeft is dus nog maar net de vraag. De ene persoon vind het meer dan genoeg, de andere staat liever 3-5 keer per week in de sportschool. Ook dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Aangezien ik nu in een EMS studio werk, heb ik ook al een aantal keer met deze methode getraind. Het is zwaar, intensief & de spierpijn achteraf is echt ongelooflijk. Je voelt meteen hoe diep die spierpijn zit. Herstellen kan dus ook ietsje meer tijd in beslag nemen, maar het is wel heel erg fijn – dat gevoel achteraf!

Meer vragen over de EMS training? Stuur ons een mailtje – info@dutch4health.nl. Woon je dichtbij Epe en wil je graag eens een training komen doen? Neem eens een kijkje op www.happifitness.nl!

 

Liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan