Cable kickback

De cable kickback is een super goede oefening om je billen te isoleren. Deze oefening kan ook worden uitgevoerd met behulp van een elastiek. Deze oefening geeft over het algemeen minder druk op de onderrug. Bij de hip thrust is dit namelijk nog wel een vaak gehoord probleem. De cable kickback is een van de beste isolatie oefeningen voor de billen! Mocht je dus een strakkere bilpartij willen hebben dan is dit een oefening die zeker een plek in je trainingsschema moet krijgen.  

Specificaties van de Cable kickback

  • Hoofdspiergroep(en): Billen
  • Hulp spiergroep(en): Hamstrings
  • Type oefening: Isolatie
  • Niveau: Beginners

Start positie

  1. Maak één enkel vast aan de kabel en plaats vervolgens je beide voeten op heupbreedte neer.
  2. Pak vervolgens het apparaat voor je vast om meer balans en kracht te genereren tijdens de oefening.
  3. Breng je bil vervolgens op spanning door hem van de grond af te halen.
  4. Span je buik en onderrug aan om een grote hol-bolling in je rug te voorkomen.

Uitvoering & aandachtspunten

  1. Duw je been waaraan de kabel bevestigd is naar achter.
  2. De beweging moet volledig uit je billen gehaald worden, het is dus van belang dat je het gewicht met je billen weg duwt.
  3. Laat je been niet te hoog uitkomen want dan gaat je onderrug het overnemen. Een goede uitgangspositie wordt weergegeven op het plaatje.
  4. Houd de spanning even vast (knijp je bil samen) en laat hem vervolgens terugkomen naar de beginpositie.
  5. Let erop dat je je bovenlichaam volledig stil blijft houden tijdens de beweging. Haal de kracht niet uit je rug of armen. rug tijdens de gehele beweging recht is.

Hoe pas je hem toe in je schema?

De cable kickback is een goede isolatie oefening voor je billen en hamstrings. Ik zet deze oefening vaak in het schema als aanvulling op de hip thrust of romanian deadlift. Ik vind het een fijne oefening om rond de 12-15 herhalingen uit te voeren. Je kan hem goed focussen op hypertrofie.

Ben je opzoek naar een compound oefening die de billen optimaal aanpakt? Bekijk hier de uitvoering van de hip thrust.

Cable kickback

Vraag hier je persoonlijke schema aan