Fit method

Interview met bikini fitness atlete Amy Swart

Deze week hebben wij een interview afgenomen met bikini fitness atlete Amy. Afgelopen maanden is zij uitgegroeid tot een A atlete en heeft onder andere de overall titel op de JBC bemachtigd. Naast de overall titel heeft ze ook een eerste plaats behaald op de Open Rotterdamse. Afgelopen maand kon je een deel van het interview vinden in het fitness magazine. Vandaag lees je het uitgebreide verhaal.

Vertel! Wie Amy Swart?

Ik ben een jongedame van 20 jaartjes jong. Ik heb altijd gewoond in een kleine stad, namelijk Zoetermeer. Echter ben ik sinds augustus woonachtig in Rotterdam, dit omdat ik weer een HBO studie ben begonnen. Ik studeer international Leisure Management in Breda. Fitness staat centraal in mijn dagelijkse leven, het is eigenlijk net zoals school voor mij, maar dan veel leuker natuurlijk. In het interview geef ik een uitgebreide inkijk in mijn leven, veel leesplezier.

Ben je altijd zo met sport en voeding bezig geweest??

Sport heb ik nooit echt vanuit huis meegekregen. Ik hoefde eigenlijk nooit te sporten van mijn ouders. Wel wilde mijn ouders dat ik mijn groente op at voordat ik iets lekkers mocht pakken. Vanaf mijn 12e tot en met mijn 15e zat ik op paardrijden, dit deed ik gemiddeld vier keer in de week. Daarna begon ik met Bachata dansen en al gauw zat ik in een dans showteam waarmee ik vaak optrad. Nu vragen jullie je natuurlijk af wanneer ik met fitness begon…

Vanaf mijn 15e begon ik in de sportschool zoals waarschijnlijk ieder ander meisje is gestart. Ook ik startte met Zumba groepslessen en al gauw begon ik met het trainen van mijn benen, billen en buik. Elk jaar werd ik serieuzer, van mijn 16e naar mijn 17e ging ik drie keer in de week benen trainen met daarbij veel cardio. Van mijn 17e tot mijn 18e focuste ik mij meer op de voeding, hier heb ik dan ook veel kennis over op gedaan. Ik trainde vaak samen met mensen die in de sportschool werkte, ex bodybuilders en mensen die veel kennis over trainen hebben. Hierdoor heb ik otzettend veel geleerd en dit heb ik op mijzelf toegepast.

In de winter van 2015 begon ik voor het eerst met serieus bulken, voorheen was ik hier altijd nog bang voor, maar nu was ik er klaar voor. Als ik meer spieren wilde, moest ik gaan bulken, dus dat deed ik! Sindsdien is mijn voeding en daarnaast ook mijn trainingen eigenlijk altijd op orde geweest. Ik heb periodes gehad dat ik 4 dagen in de week trainde, 5 dagen, 6 dagen en soms ook 7 dagen in de week. Voor mijn wedstrijdvoorbereiding voor de Juliette Bergmann Cup trainde ik vaak twee keer per dag omdat ik dan ook twee keer cardio per dag deed.

Waar komt jouw motivatie vandaan?

Vroeger als klein meisje was ik altijd iets molliger, ik was altijd net wat voller dan de rest van de meiden en ik ben zelf ook wel eens gepest. Toen ik van de basisschool af ging en naar de middelbare school ging was ik hier helemaal klaar mee. Ik wilde niet meer ontevreden met mezelf zijn, ik wilde blij zijn met hoe ik eruit zag. Vanuit dit punt ging ik meer sporten, ik wilde mij fit voelen en trots zijn op mijn figuur. Elk jaar ging het beter en leerde ik meer, waardoor ik steeds een stapje verder vooruit kwam. Nu inmiddels een aantal jaar later kan ik mij geen ander leven voorstellen. Het is heerlijk om aan je lichaam te werken, je kan het creëren zoals jij het wilt. Ik zeg altijd maar; ”Je lichaam is je eigen kunstwerk en jij bent degene die het bewerkt en of creëert.”

Natuurlijk ben ik nog steeds bezig om mijn lichaam te veranderen, dit zal nooit stoppen. Na elk doel dat is behaald zijn er nieuwe doelen en helemaal tevreden zal ik daarom ook nooit zijn. Dat wil niet zeggen dat ik niet tevreden ben met mijn lichaam. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt gehad, ik voel me zoveel beter dan dat ik me vroeger voelde.

Wil jij ook tevreden zijn met je lichaam? Het is NOOIT te laat om te starten met nieuwe gewoontes of een andere levensstijl.

Hoe werd de interesse voor wedstrijden gewekt?

Zoals ik al eerder vertelde is fitness een dagelijkse bezigheid. Ik vind het heerlijk om naar de sportschool te gaan en het geeft mij meer structuur in mijn leven. Alles wat ik leuk vind om te doen, zoals Kizomba en Bachata dansen en daarnaast dus ook fitness wil ik op heel hoog niveau beoefenen. Vandaar dat ik met het dansen ook de showkant op ging en met fitness de wedstrijden mee wilde pakken. Ik moet bekennen dat ik altijd de beste in iets wil, je kunt mij dus een perfectionist noemen (Heel vervelend af en toe, maar perfect voor deze sport!).

Begin 2016 werd ik benaderd door een vriend van mij of ik Bikini Fitness wedstrijden wilde gaan meedoen, dit was dus mijn opening tot deze wedstrijd wereld. ”Ja, dit is echt wat ik wil, ik wil stralen op het podium, en ben bereid om er keihard voor te werken dacht ik!” In oktober zou ik eigenlijk meedoen aan de Enercup. Toen de wedstrijd naderde, was ik toch niet tevreden met mijn shape en voelde mij nog niet wedstrijd klaar. Ik besloot een fotoshoot te doen bij Kenneth Fotografie omdat ik toch wel mijn shape vast wilde leggen.

De wedstrijd stelde ik even uit tot een moment dat ik echt tevreden was. Ik wil 300 % zeker wilde zijn van mezelf! Een paar coaches verder kwam ik 7,5 weken voor de Juliette Bergman Cup aan bij mijn huidige coach: Jeffrey Suijkerbuijk, deze man heeft mij helemaal klaargestoomd binnen een korte tijd en ik kan niet anders benadrukken dan dat ik super tevreden ben met hem als mijn coach en ik niet meer zal wisselen van coach. Jeffrey is mijn derde coach, en ja ze zeggen ook wel, driemaal is scheepsrecht.. en inderdaad dit klopt.

Kun jij onze lezers wat meer vertellen over je weg naar het podium? 

Mijn weg naar het podium was een beetje een chaotische weg. Vanaf januari zou mijn prep starten, ik zat tot en met half januari nog bij mijn oude coach en wegens wat omstandigheden moest ik wisselen van coach. Ik kwam 7,5 weken voor de Juliette Bergmann Cup bij Jeffrey aanzetten.

Bij onze eerste afspraak zei Jeffrey dat ik op dat moment (7,5 weeks out) eigenlijk mijn vetpercentage te hoog was voor dat moment (19,5%). Het zou moeilijk worden om dit in ongeveer 7 weken naar een vetpercentage van rond de 12/13% te brengen. Jeffrey zei dat ik het waarschijnlijk niet zou redden, maar we zouden kijken hoe ver ik zou komen. Natuurlijk wilde ik ZO GRAAG aan de Juliette Bergmann Cup meedoen omdat ik dat voor ogen had en al veel mensen voor mij zouden komen kijken, dat ik alles zou geven wat ik kon geven!

Elke week ging ik langs om mijn vooruitgang te bekijken, en elke week ging er minstens 1% vet vanaf. Het was elke week even spannend of het weer net zo goed ging als de week ervoor, maar elke week was het resultaat er wat uiteindelijk eindige op ongeveer een vetpercentage van 12,5%.

Tijdens mijn prep heb ik het niet heel lastig gehad, wat heel belangrijk is, is dat je in gedachte houdt het allemaal een mindgame is. Sommige atleten maken zichzelf helemaal gek en geven daar ook aan toe. Positiviteit erin houden en je motivatie hoog houden staat bij mij erg hoog en dat heeft mij eigenlijk heel mijn prep goed doen voelen. Ik moest twee keer per dag minstens 40 minuten cardio doen, daarnaast krachttraining en ik had natuurlijk een streng voedingsschema, dit kan heel lastig zijn en velen snapte niet hoe ik elke dag nog zo vrolijk kan zijn. Daarom wil ik benadrukken dat het super belangrijk is dat je een goede coach hebt en dat je positief blijft en dat je weet waarvoor je het doet, je motivatie hoog houden! Als je niet weet hoe je dat moet doen, kun je me altijd een vraag stellen.

Daar stond dan eindelijk ‘de dag’ in zicht. Vroeg in de ochtend gingen we al richting de locatie. Ik was zo benieuwd hoe ik eruit zou zien met de tanning, helemaal volgeladen en helemaal mooi gemaakt voor het podium. Ik werd getanned, in de make up gezet door mijn vriendinnetje Lieveke en tussendoor moest ik blijven eten zodat mijn spieren goed vol werden. Daarna moest ik lang wachten tot het moment waar ik al die tijd op had gewacht.  EIN-DE-LIJK mocht ik het podium op. Het is geweldig om voor zo een groot publiek te staan en vol trots te mogen laten zien waar je al die tijd voor hebt getraind, alle mensen die mij kende en voor mij schreeuwden en aanmoedigde maakte mij alleen maar nog blijer. Ik had een glimlach van oor tot oor en ik voelde me ge-wel-dig! Omdat ik het zo leuk vond, was ik ook totaal niet zenuwachtig, van elk moment dat ik daar stond heb ik optimaal genoten!

Op naar de I walk

Daarna moest ik weer wachten tot mijn I-Walk, ik wilde het liefst direct alweer het podium op omdat dat gevoel zo geweldig is, maar ik moest wachten, ondertussen eten en tussendoor ook nog met bekende gepraat en foto’s gemaakt. Voor ik het wist was het weer zo ver, ik mocht weer het podium op en dit was MIJN moment; de I-Walk. Ik deed mijn routine zoals ik het al die weken had gedaan en ik vond het super om te doen, alweer hoorde ik iedereen keihard schreeuwen om me aan te moedigen, dit gevoel valt ook niet te beschrijven, het gaf me ook een soort van kippenvel, omdat het toch fijn is dat mensen voor je komen kijken, supporten en je zo aanmoedigen.

Na mijn I-Walk moest ik wachten tot de uitslag, dit duurde ongeveer vier uur lang. Je zou denken dat dit mega lang duurde, maar ik was zo druk met het kletsen met bekende, foto’s maken met andere atleten en het beantwoorden van berichtjes op mijn telefoon, dat de tijd voorbij was gevlogen. Ik wachtte bewust nog even met het eten van cheats, mocht ik namelijk winnen dan moest ik ook nog een ronde poseren voor de overall. Dit vond ik helemaal niet erg natuurlijk, want wat zou nou mooier zijn dan winnen?

De prijsuitreiking

Het moment van de waarheid was daar.. de prijsuitreiking! Tuurlijk vond ik het super spannend om de uitslag te weten, maar ik was niet zenuwachtig omdat ik niks anders kon doen dan puur genieten van het moment dat ik daar stond. Van alleen het pure genieten kwam nog meer nadat ik had gehoord dat ik de eerste prijs had gewonnen van de Bikini Fitness Junioren. Ik was zo blij, ik kan nog steeds niet beschrijven hoe ik mij voelde, ik zou het omschrijven als ; ”Mijn dag kon niet beter!” Althans dat dacht ik.. Omdat ik had gewonnen, kwam ik in de Bikini Overall terecht. Hier komen alle winnaars van alle Bikini klasses in waar we allemaal nog een keer de vergelijkingen moesten doen. Ik voelde me natuurlijk al helemaal geweldig en dat was te zien aan de lach die ik op mijn gezicht had. De foto’s zijn trouwens allemaal terug te vinden op mijn Facebook en Instagram pagina, die kunnen jullie bekijken!

De jury wilde het spannend maken door het lang te laten duren, het was spannend, maar nogmaals, ik kon niet anders dan alleen maar lachen en genieten omdat de mensen die me aanmoedigde zo hard schreeuwde voor me, dat ik er steeds meer van moest glimlachen. Op een gegeven moment gingen mijn kaken pijn doen van het lachen. Ik rekende er niet op dat ik zou winnen want de meiden die naast mij stonden, waren allemaal super mooi en mijn dag kon toch al niet meer stuk omdat ik de eerste prijs had gewonnen, MAAR… iets onverwachts gebeurde voor mij… Ik won de Bikini Fitness Overall!

Mijn dag was dus al super mooi door de eerste prijs, maar dit had ik nooit mogen dromen. Ik kan niet beschrijven hoe ik mij op dat moment voelde; blijheid, trots, dankbaarheid, was ik echt dat mooie meisje dat daar stond? Ik kon me maar telkens niet realiseren dat ik het meisje was die had gewonnen. Toen ik backstage kwam, kreeg ik tranen van geluk in mijn ogen, dit was de meest duidelijke vorm van hoe ik kan uitleggen hoe ik mij voelde, want met woorden kon ik dat niet. Nu nog steeds niet trouwens, haha

Wat heb je als eerste gedaan nadat je de overal plaatsing op de JBC had behaald?

Als eerste de tranen van geluk proberen weg te krijgen aangezien veel mensen op de foto wilde. Neeeeee, jullie willen natuurlijk weten wat voor lekkere dingen ik heb gegeten. Als eerst heb ik de overheerlijke Peanutbutterstack van de Starbucks gegeten (voor het eerst, en jeetje… Wat was dit lekker)! Je kan dit terug zien op mijn Instagram foto met mijn vriendinnetje My Tien die ook mee deed aan de wedstrijd. Daarna mocht ik 24 uur eten wat ik wilde. Mijn Instagram naam Gainsandoreos moest ik natuurlijk wel vertegenwoordigen, ik heb dus behoorlijk veel witte oreos gegeten, daarnaast muffins, chocola en ook wel wat gezondere dingen zoals proteïne pancakes. Deze waren uiteraard belegd met Nutella en Speculoos haha.

Omdat ik door ben gegaan naar de Open Rotterdamse ging ik vanaf dinsdag gewoon weer terug op mijn oude voedingsschema. Wat ik overigens wel heel erg fijn vond, want een voedingsschema geeft me toch een bepaalde structuur in mijn dagelijkse leven. Nu staat mijn volgende moment op het podium alweer op mij te wachten!

Hoe ziet jouw trainingsschema eruit?

Mijn trainingsschema is eigenlijk altijd een split schema geweest. Tijdens de bulk train ik twee spiergroepen per dag, zodat ik eigenlijk elke spiergroep twee keer per week train. Tijdens de bulk train ik ook ongeveer 5 a 6 keer in de week en dan meestal zonder cardio. Wellicht dat dit voor de aankomende bulk er wel in zit, dat weet ik nog niet, dat moet ik nog overleggen met mijn coach.

Tijdens mijn prep train ik 5 dagen in de week waarin ik 1 spiergroep per dag train, dit omdat mijn spieren minder snel herstellen doordat ik minder voedingsstoffen binnen krijg. Als ik mijn spieren 1 keer in de week train, dan geef ik ze voldoende tijd om te herstellen. Voor mijn prep naar de JBC toe deed ik 2 keer 40 minuten cardio per dag. Dat ligt de drie weken voor de Open Rotterdamse iets anders. Ik hoef niet lager in vetpercentage te komen waardoor ik alleen nog maar 5 keer 25/30 minuten cardio in de week doe met het doel vocht te verliezen. Voor de rest blijft de krachttraining gewoon hetzelfde.

Wat is je droom?

Mijn droom met betrekking tot Bikini Fitness is natuurlijk om uiteindelijk PRO te worden. Daarnaast is Amerika altijd mijn droombestemming geweest, ik hoop dan uiteindelijk op wedstrijden in Amerika te kunnen deelnemen. Daarnaast is mijn droom om mensen te kunnen helpen om tevreden met henzelf te zijn, of dit nou met betrekking is tot hun shape, zelfbeeld of problemen is die zij hebben gehad of hebben, hier wil ik graag een bijdrage aan leveren.

Succesvol zijn is wat ik later wil bereiken. Dit houdt voor mij in dat ik mezelf goed kan onderhouden en dat ik de mensen die veel voor mij betekenen ook kan helpen als ze het moeilijk hebben. Ik heb zelf ook moeilijke periodes (gehad) en dan is het fijn als iemand je hulp kan bieden. Dit wil ik later ook voor andere kunnen betekenen.

Heb je vragen over voeding, trainen, problemen die je hebt, dagelijkse dingen, weet je niet hoe je iets moet doen, of wil je me gewoon een aantal dingen vragen? twijfel niet en stuur me een berichtje! Ik ben te volgen op Instagram onder de naam @gainsandoreos

Liefs en sportieve knuffel,

Amy

Vraag hier je persoonlijke schema aan