Het gevaar van gewenning

Gewenning

Ken je dat.. je zit lekker een avondje op de bank en je krijgt spontaan zin in een koekje! Of je valt, bezeerd jezelf en vind dat je wel een snoepje of wat lekkers hebt verdient om jezelf te troosten. Herkenbaar?

Waarschijnlijk zat je vroeger vaak op de bank, televisie te kijken met een bak chips of wat koekjes naast je. Of je moeder gaf je een snoepje wanneer je viel en je je bezeerde. Onze hersenen slaan al deze dingen op en raken hieraan gewend. Onze hersenen gaan vanaf dat moment televisie kijken associëren met koek of chips. Het zelfde geldt met een avondje naar de bioscoop. Denk je niet gelijk aan een bak popcorn of M&M’s op dat moment? Een gevoel van pijn wordt geassocieerd met troost zoeken in eten. Je hoeft je ook maar één moment kut te voelen en je krijgt direct behoefte aan een dikke reep chocola…

Helaas is gewenning één van de grootste oorzaken van overgewicht.

Emotie-eten is een groot probleem geworden in deze samenleving. Het is eigenlijk ontstaan vanuit vroeger, toen we nog kinderen waren. Wanneer we vielen, kregen we bijvoorbeeld altijd een snoepje of een lekker ijsje van onze moeder om ons te troosten. Dit ‘troost eten’ heeft helaas wel heel erg veel invloed op onze gewichtsregulatie op latere leeftijd, want ik durf te wedden dat er een hoop mensen zijn die inderdaad nog steeds graag troost zoeken in eten wanneer ze pijn hebben of niet lekker in hun vel zitten.

Het zelfde geldt voor andere situaties, zoals hierboven omschreven; een avondje televisie kijken of een date naar de bioscoop. Doordat het vroeger voor velen ‘standaard protocol’ is om een zak chips open te trekken of een zak M&M’s te kopen, beginnen we nu al te kwijlen en krijgen we direct honger wanneer we de televisie alleen maar aan zetten of wanneer we de kaartjes van de bioscoop reserveren. ‘Maar dat is toch gewoon gezellig?’ En het is niet gezellig wanneer je er voor kiest om bijvoorbeeld een handje noten of een zak druiven mee neemt naar de bioscoop? Situaties waar vroeger eten aan gebonden is, nemen we ons hele leven met ons mee. We raken hieraan gewend en het is moeilijk om er vanaf te komen. Helaas is deze gewenning en de associatie van bepaalde situaties met eten wel een reden waarom het jou misschien niet lukt om vet te verliezen.

Mijn tip aan jullie:

Doorbreek je gewenning. Ook al ben je gewend om een reep chocola op te eten wanneer je je kut voelt en wil je dit écht héél graag, doe dit gewoon niet. Eet gewoon een appel of een ander stuk fruit in plaats van die chocolade. Nee, je hoeft jezelf niets te verbieden, maar het is wel belangrijk dat je jezelf kunt tegen houden wanneer je merkt dat het ‘uit de hand loopt’. Tuurlijk, makkelijker gezegd dan gedaan – maar wanneer jij nee leert zeggen tegen jezelf en alles waar je aan gewend bent opzij kunt schuiven, zal je merken dat je minder snel last hebt van emotie-eten, dat je level self-control flink stijgt en je bespaart jezelf een hoop schuldgevoelens.

Vraag jezelf eens wat vaker af of het de gewenning is die spreekt, of dat je er écht zin aan hebt. Daar leer je hele bewuste keuzes van maken, waar je de rest van je leven iets aan zult hebben!

Hulp nodig bij een op maat gemaakt voeding- en/of trainingsschema? Stuur een mailtje naar info@dutch4health.nl of klik HIER

Liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan