Fit method

Lichaamsbouw

bodytypess (1)
Voordat je doelen stelt óf jezelf gaat vergelijken met anderen, is het heel slim om te weten wat jouw lichaamsbouw is. De één kan namelijk wat sneller doelen behalen dan de andere. Het is natuurlijk niet zwart op wit te leggen in welke categorie je valt maar je kan wel een aanname doen. Uiteraard kun je als ectomorph naar een mesomorph gaan maar de ene persoon heeft net wat minder aanleg om aan te komen dan de andere persoon. In deze blog leg ik uit hoe en waarom dit kan.

Er zijn 3 lichaamstypen die we onderscheiden;

1. De Ectomorf;
Iemand die ectomorf is, is mager en hoekig. Deze persoon heeft van nature een beetje een ‘slungelige’ bouw, is lang, mager, heeft weinig lichaamsvet, weinig rondingen maar ook weinig spieren. Voor deze persoon is het moeilijk om aan te komen, zowel in vet als in spiermassa. Vet verlies is voor een ectomorf best lastig, omdat deze persoon al weinig lichaamsvet heeft. Deze persoon kan zogezegd ‘alles eten wat hij/zij wilt’. 

2. De Mesomorf;
Iemand die mesomorf is, is van nature slank, heeft een atletische bouw en goed ontwikkelde spieren. Mensen noemen dit vaak het ‘normale figuur’. Aankomen is minder moeilijk voor deze persoon dan voor de ectomorf, dit gaat om zowel vet als spiermassa. Vet verliezen is niet moeilijk, dit kan erg snel gebeurt zijn. De bekkens en de benen zijn goed ontwikkeld, zo kan een persoon dus wel slanke benen hebben – maar wel heel sterk in de benen zijn. Wat dus het geval is bij mij. Ik ben een mesomorf. 

3. De Endomorf;
Iemand die endomorf is, heeft qua bouw wat meer ‘volume’. Het lichaam heeft van nature al een wat rondere vorm met wat meer vetmassa. De spieren zijn minder goed ontwikkeld, maar zodra het geschikt is om krachttraining te gaan doen (als het lichaamsgewicht dit toe staat), kan het wel snel spiermassa opbouwen. Ook vetmassa aankomen is voor deze persoon niet moeilijk. Vet verliezen daarentegen kan een stuk lastiger zijn.

Naast de typen lichaamsbouw die er zijn, hebben we natuurlijk ook nog de genetische en de hormonale aspecten, die bepalen waar een persoon bijvoorbeeld zijn/haar vet op slaat. Ik ben een mesomorf en kom persoonlijk het snelst vet aan op mijn buik, terwijl mijn vriendinnetje Michelle (@couplefit) ook een mesomorf is, maar zelf aan geeft snel vet op haar lovehandles/benen aan te komen. Verschillen, verschillen, verschillen..

Doelen

Het is heel goed om te weten dat sommige doelen voor bepaalde mensen gewoon niet haalbaar zijn door het type lichaam dat zij hebben. Een ectomorf kan zeker wel flinke sprongen maken in het bijbouwen van spiermassa, maar hij/zij zal nooit (op een natuurlijke manier) de bouw van een top bodybuilder krijgen. Daarnaast zal de endomorf nooit super slanke heupen & benen kunnen krijgen. Natúúrlijk kunnen veel doelen ook wél behaald worden, maar uit ervaring weet ik gewoon dat sommige doelen voor bepaalde lichaamstypen niet haalbaar zijn – hier kun je jezelf voor gaan haten, of je kunt er mee leren leven en door gaan met de doelen die wél haalbaar zijn! Voorkom teleurstellingen bij jezelf, dat is zo zonde lieve mensen.

Kijk dus goed naar jouw lichaamstype & bouw vóórdat je je doel concreet maakt. Daarnaast blijkt nu ook weer, ga jezelf nóóit vergelijken met een ander, want niemand is gelijk!

Veel liefs, Carmen.

Bron; Studie Voedingsleer/Gewichtsconsulente NHA.

Vraag hier je persoonlijke schema aan