Helpt 6 keer per dag eten bij vet verlies?

Wat is effectiever als je vet wil verliezen – 3x per dag eten, of 6x per dag?

Je hebt het vast wel eens gehoord – meerdere keren op een dag eten helpt bij het verliezen van vet. 3 hoofdmaaltijden, 3 snack momenten. Afvallen zou op deze manier wél mogelijk zijn, en met maar 3 maaltijden op een dag niet. Is dit een fabeltje, of een feit?

De theorie.

Tijdens mijn studie, heb ik ook geleerd dat 6 keer per dag eten bevorderend is voor het verliezen van vet. De theorie hierachter is dat je je stofwisseling een beetje moet vergelijken met een kampvuurtje. Wanneer je op een kampvuurtje geen hout meer gooit, dooft het vuur. Toch? Je stofwisseling zou hetzelfde werken. Door elke 2,5 á 3 uur een kleine maaltijd te nuttigen, zou je je verbranding hoog houden. Hierdoor zou vet verliezen, makkelijker gaan.

Helaas is deze theorie nooit wetenschappelijk bewezen. Er zijn verschillende onderzoeken geweest die dit fenomeen getest hebben. Er is echter nooit duidelijk uitgekomen, dat mensen die vaker eten op een dag – meer vet verliezen. De uitslagen waren vrijwel gelijk. Vanuit wetenschappelijk oogpunt, is dit dus een fabeltje.

Wat wél het geval is, is dat het wel gezonder voor je lijf is om kleinere maaltijden in één keer te nuttigen. Dit heeft echter meer te maken met het feit dat de vertering dan wat makkelijker is voor je darmen. Meer voedsel in één keer verteren kost meer moeite dan een kleine maaltijd. Dus in dat geval is het absoluut verstandig om je lichaam rust te gunnen, en kleinere maaltijden per keer te eten.

Makkelijker vet verliezen.

Daarnaast maakt vaker eten, het afvallen wel makkelijker. Je houdt op deze manier namelijk de verzadiging een stuk hoger, waardoor je minder ‘vreetkicks’ krijgt. Het hongergevoel zal minder gaan opspelen, waardoor het dus makkelijker is om langere tijd een calorie-tekort te hanteren.

En daar gaat het nu net om. Een calorie tekort. Het maakt niet uit of je die calorieën nu verdeelt over 3 maaltijden of over 6 maaltijden. Voor je stofwisseling gaat dit niet heel veel uitmaken. Althans, dit is nooit wetenschappelijk bewezen. Waar het wel om draait, is dat je minder calorieën eet – dan je dagelijkst verbruikt. Dáár verlies je vet mee.

Tussendoortjes en hoofdmaaltijden.

Wanneer je wel vaker op een dag eet, is het soms best lastig om te bepalen welke hoofdmaaltijden je neemt en welke snacks je eet. Als ontbijt/lunch kun je kiezen voor havermout, kwark/yoghurt (met muesli), belegde boterhammen of belegde crackers. Als avond eten kies ik vaak voor rijst/pasta/aardappelen met groentes en vlees.

Snacks hoeven niet moeilijk te zijn. Wanneer je 2 stuks fruit op een dag eet, kun je die in je snack moment plannen. Eet elke dag een handje nodig voor de gezonde vetten en eventueel voor het slapen gaan een bakje kwark of yoghurt. Ik hou van chocola, dus ik eet eigenlijk bijna elke dag een stukje chocola. Ook prima als avond snack (voor de zoetekauwen onder ons).

Conclusie.

Feitelijk gezien, maakt het niet uit of je nu 3 of 6 maaltijden op een dag nuttigt. Het zal het afvallen niet bevorderen, het zal alleen de mate van verzadiging hoog houden, waardoor je minder snel een honger gevoel met eventuele vreetbuien krijgt. Het hanteren van een calorietekort is het meest belangrijke voor het verliezen van vet.

Of jij je calorieën nu verdeelt over 3 maaltijden of over 6, dat maakt dus niet uit. Sommigen eten liever 6 keer per dag. Anderen vinden 3 of 4 keer voldoende. Dit is een persoonlijke kwestie, dus doe zeker waar jij je het meest prettig bij voelt! Ik moet wel toegeven dat ik zelf de voorkeur geef aan 5 maaltijden per dag. Gewoon. Omdat eten leuk is.

Hulp nodig bij jouw voedingspatroon? Vraag een op maat gemaakt voeding- en/of trainingsschema aan.

Wil je graag meer weten over gezonde voeding & over training? Meld je aan voor onze workshops op 29 oktober of 12 november! VOL = VOL!

Veel liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan