Energie Balansen

Je hebt er vast wel eens van gehoord, de energie balans. Zo heb je bijvoorbeeld bij afvallen een negatieve energie balans nodig, waarbij je bij aankomen een positieve energie balans nodig hebt. Maar wat houdt dit nou precies in?

DE KATABOLE ENERGIEBALANS.

De katabole energiebalans wordt ook wel omschreven als de negatieve energiebalans. Bij deze energiebalans nemen wij minder calorieën tot ons dan dat wij dagelijks verbranden. Stel dat jij 2000 calorieën per dag kunt eten zonder aan te komen of af te vallen (je onderhoud) en je eet er 1600 – dan heb je dus 400 calorieën over die je niet eet, maar die jouw lichaam wel verbrand. Deze calorieën worden gehaald uit onze glycogeen reserves (in de spieren/lever) of uit onze vet reserves. De katabole energiebalans is nodig wanneer je vet wil verliezen (afvallen).

Een veelgemaakte fout is dat mensen aangeven dat zij vet willen verliezen, maar ook spiermassa willen bouwen. Helaas zullen doelen concreet gemaakt worden, omdat voor beide doelen een andere energie balans nodig is. Lees het volgende stukje maar eens.

DE ANABOLE ENERGIEBALANS.

De anabole energie balans noemen wij ook wel de positieve energie balans. Bij deze energie balans nemen wij meer calorieën tot ons, dan dat wij dagelijks verbranden. Als voorbeeld weer dezelfde persoon met een onderhoud van 2000 calorieën. Stel dat deze persoon 2400 calorieën gaat eten, zullen de overtollige calorieën opgeslagen worden als glycogeen (koolhydraten) in de spieren & lever en als vet. Het gewicht zal dus toe nemen.

Wanneer jij bodybuilder bent, of wanneer jij aan wil komen in spiermassa – zal je ook de anabole energiebalans moeten hanteren. Door middel van een goede verhouding in voeding (macro nutriënten) & vooral een goed trainingsschema, is het mogelijk om je vet toename minimaal te houden en juist spiermassa bij te bouwen. Hier over zullen wij later wat meer toelichten.

DE VLAKKE ENERGIEBALANS.

De vlakke energie balans wordt ook wel omschreven als het onderhoud. Bij deze energie balans nemen wij evenveel calorieën tot ons dan dat wij dagelijks verbruiken. Wanneer je graag op gewicht wil blijven of een goede balans in een voedingspatroon wilt, is dit de energie balans die je daar voor kunt hanteren.

Wanneer jij wil afvallen, aankomen of spiermassa wil bij bouwen – is het heel belangrijk om eerst te weten wat jouw onderhoud is. Op basis daar van kun je 10 – 20% onder óf boven deze energie behoefte gaan zitten. Dit hangt natuurlijk af van je doelstelling. Ook is het belangrijk dat je binnen je calorieën weer een juiste verhouding hebt van Macro Nutriënten. Deze kunnen ook nog wel eens per doelstelling verschillen!

Hulp nodig bij een goed voeding- en/of trainingsschema? Stuur een mailtje naar info@dutch4health.nl! Wij helpen je graag verder.

Veel liefs, Carmen.

Vraag hier je persoonlijke schema aan