Fit method

De periodes van voeding

Balans hebben in een voedingspatroon is vrij lastig & ik moet eerlijk bekennen dat het ook lang heeft geduurd voor ik de balans heb kunnen vinden. In deze blog wil ik graag verschillende periodes met jullie delen op basis van eigen ervaringen. Misschien dat jullie je hier wel in herkennen!

DE IK-DOE-MAAR-WAT PERIODE:
Dit is vaak de periode waar je net in beland wanneer je wil beginnen met het verliezen van vet. Bij mij was dit in ieder geval wél het geval. Je verkleint je porties, neemt meer fruit en groente, stapt over op bruin brood in plaats van wit brood en de zakken chips komen minder vaak uit de kast. Prima periode als je het mij vraagt eigenlijk, je doet gewoon wat goed voelt en denkt niet na. Veel beter, want meestal ga je hierna over op de volgende periode.

DE OBSESSIEVE-IK-WIL-MIJN-VETPERCENTAGE-VERLAGEN PERIODE:
Ik denk dat bijna iedereen deze periode wel kent. Je bent zo gefixeerd op een bepaald doel, dat je je alleen maar kunt focussen op het tellen van macro’s & calorieën en je bent alleen maar bezig met gezond eten & veel bewegen. Ik heb deze periode zelf helaas ook gekend & deze is ook uitgelopen tot een eetprobleem. Ik wilde nooit meer iets ongezonds eten & al helemaal niet uit eten.  Mijn gewicht werd lager en lager, en uiteindelijk had ik zwaar ondergewicht en was ik alleen maar moe & slap. Totaal niet fit dus.

DE BULKY PERIODE:
Na een periode van obsessief gedrag qua het verlagen van mijn vetpercentage, kwam de periode dat ik juist spiermassa wilde kweken en wilde aankomen (contrast of niet soms?). Ik moest meer eten, wat voor mij onwijs eng was. Het ging goed – omdat ik merkte dat ik meer energie had en veel zwaarder kon trainen. Dat was best leuk! De eerste keer dat ik een bulky periode ging proberen, duurde dit 3 maanden. Daarna ging het terug naar de obsessieve periode en wilde ik mijn vetpercentage wee omlaag hebben.

‘Schijt hebben en alles eten wat los & vast zit’.

DE ‘FUCK – IT’ PERIODE:
Ja, die kennen we ook nog. De periode dat je gewoon schijt hebt (pardon) aan alles wat te maken heeft met bewegen, gezond eten enzovoorts. Je eet in deze periode waarschijnlijk alles wat los en vast zit, gewoon omdat je daar eventjes zin in hebt. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

DE BALANS PERIODE:
Na 3 jaar afgewisseld te hebben tussen de bovenstaande 3 periodes, kom je op een punt dat je eindelijk balans begint te vinden. Je leert keuzes maken betreft je voedingspatroon, je eet bepaalde dingen omdat je er zin in hebt en niet omdat het ‘cheatday’ is of iets dergelijks en je kijkt gewoon naar wat je wil eten en niet naar wat je mag eten. Naar mijn mening is deze periode het meest belangrijk. Jezelf niets verbieden, maar gewoon kijken wanneer je zin hebt in een pizza, ik een paar koekjes of om gezellig uit eten te gaan of iets dergelijks.

De tip die ik zou willen mee geven is sowieso om te streven naar de ‘balans-periode’. Geniet, leef & maak bewuste keuzes. Dat is vaak het beste!

Veel liefs, Carmen

Hulp nodig bij je voeding? Vraag een op maat gemaakt voedingsschema aan!

Vraag hier je persoonlijke schema aan