Cable pull through

De cable pull through is een goede oefening om je billen te isoleren. Deze oefening kan ook worden uitgevoerd met behulp van een elastiek. De cable pull througth is een redelijk lastige compound oefening. Zorg daarom dat je hem rustig op weet te bouwen qua gewicht. Als de techniek onder controle is kun je het gewicht wekelijks verhogen. 

Specificaties van de Cable kickback

  • Hoofdspiergroep(en): Billen
  • Hulp spiergroep(en): Hamstrings, (onderrug)
  • Type oefening: Compound
  • Niveau: Gevorderd

Start positie

  1. maak een touw vast aan een kabel apparaat en stel deze in op het laagst mogelijke punt.
  2. Zet je voeten op heupbreedte neer.
  3. Houd je rug recht en kijk naar voren (buik en onderrug aanspannen)

Uitvoering & aandachtspunten

  1. Trek het touw onder je benen door (zie plaatje).
  2. Je houd je armen in gestrekte positie en maakt dus geen curl. De beweging moet volledig uit je heup en billen gehaald worden.
  3. Als je aan het einde van de beweging bent dan trek je je billen samen.
  4. Laat hem vervolgens terugkomen naar de beginpositie, het is belangrijk dat je rug hierbij in een neutrale positie blijft. Dit forceer je door je borst naar voren te drukken en je schouderbladen naar achteren te trekken.
  5. Let erop dat je je bovenlichaam volledig stil blijft houden tijdens de beweging. Haal de kracht niet uit je rug of armen.

Hoe pas je hem toe in je schema?

De cable pull through is een lastige oefening maar wel erg effectief voor de bilspieren. Net zoals de hip thrust is dit een compound oefening voor de billen. Ik combineer deze oefening vaak met de hip thrust of romanian deadlift. Zo houd je afwisseling in je trainingen. Ik vind het een fijne oefening om rond de 10-15 herhalingen uit te voeren. Je kan hem dus goed focussen op hypertrofie. Ik zou hem zeker niet te zwaar pakken want dit gaat ten koste van je techniek. Je zal zien dat je dan snel last gaat krijgen van je onderrug.

Ben je opzoek naar een compound oefening die de billen optimaal aanpakt? Bekijk hier de uitvoering van de hip thrust.

Cable pull through

Vraag hier je persoonlijke schema aan