Machine biceps curl

De Machine biceps curl is een effectieve oefening om je biceps geïsoleerd te trainen. De oefening is een makkelijkere variant op de preacher curl. Het voordeel van deze oefening is dat je helemaal niet kunt smokkelen. Daarnaast is de oefening geschikt om beginners te laten wennen aan de curl beweging. Ik ben zelf niet een hele grote fan van biceps of triceps oefeningen op een apparaat maar ik wil hem toch even behandelen.

Specificaties van de Machine biceps curl

  • Hoofdspiergroep(en): Biceps
  • Hulp spiergroep(en): Onderarmen
  • Type oefening: Isolatie
  • Niveau: Beginner

Start positie

  1. Ga zitten op de machine en stel de zithoogte in.
  2. Plaats je ellebogen vervolgens op het kussen. Het is belangrijk dat je elleboog op de draai as zit. Vaak is dit een rode knop aan het einde van de steun.
  3. Pak de handgreep met een onderhandse grip vast en plaats je handen ongeveer op schouderbreedte.

Uitvoering & aandachtspunten

  1. Curl de handvatten omhoog.
  2. Houd je ellebogen op dezelfde positie. Het is van groot belang dat ze niet over het kussen bewegen.
  3. Als de handvatten rond schouderhoogte is houd je hem even vast en knijp je je biceps extra aan. Dit heeft een positief effect voor je focus (mind muscle connection) en spiergroei.
  4. Laat de handvat vervolgens RUSTIG terugzakken. Je arm is hierbij zowat helemaal gestrekt (niet helemaal overstrekken). Maar ook geen halve herhalingen dus!

Hoe pas je hem toe in je schema?

De machine biceps curl kun je als aanvulling gebruiken om je biceps geïsoleerd te trainen. Persoonlijk doe ik deze oefening nooit maar hij kan erg goed werken om een dropset te doen. Je kan namelijk heel snel het pinnetje in een een lichter gewicht duwen om vervolgens door te gaan met je 2e set.

Een vervangende oefening voor de machine biceps curl waarmee je de biceps op een andere manier kunt aanspreken? Bekijk hier de hammer curl.

 

machine bicep curl

Vraag hier je persoonlijke schema aan