Lat pull down

De lat pull down is een super effectieve oefening om je brede rugspier te trainen. Het is dan ook een van de populairste rugoefening die er is. De lat pull down is over het algemeen een stuk makkelijker uit te voeren dan de pull up of chin up. De lat pull down kun je namelijk wat gemakkelijker opbouwen.  

Specificaties van de Lat pull down

  • Hoofdspiergroep(en): Brede rugspier (latissimus dorsi)
  • Hulp spiergroep(en): Biceps, Schouders
  • Type oefening: Compound
  • Niveau: Beginner

Start positie

  1. Hang een brede stang aan de lat pull down machine.
  2. Stel de kussens bij je knieën in op de hoogte dat je voeten plat op de grond kunnen staan en je stevig vastgeklemd zit.
  3. Pak de stang bovenhands vast, iets breder dan schouderbreedte.
  4. Houd je rug recht en kijk naar voren.

Uitvoering & aandachtspunten

  1. Trek de stang naar beneden, deze eindigt onder je kin (bovenkant van de borst).
  2. Breng je ellebogen naar je zij en leun niet achterover wanneer je het gewicht naar je toe trekt.
  3. Houd de stang even vast om de spanning op de rug op te bouwen.
  4. Laat de stang vervolgens rustig terugzakken naar de beginpositie. Je armen mogen hierbij bijna uitgestrekt zijn om je lats volledig uit te strekken.

Hoe pas je hem toe in je schema?

De lat pull down is een compound oefening die je kan inzetten om aan de breedte van je rug te werken. Als je pull ups te lastig vindt dan is dit een goede optie om dezelfde spiergroep aan te spreken. Het is een van mijn favoriete oefeningen voor de rug en daarom heb ik altijd een lat pull down variant in mijn schema staan. Let erop dat je hem niet te breed vastpakt! Het is echt niet zo dat je dan een breder deel van je lichaam aanspreekt, dit is een leugen… Pak hem vast op schouderbreedte of iets breder en focus je op het stilhouden van je bovenlichaam. Ik voer hem meestal zo’n 8-15 keer uit. Bij een lat pull down ga je niet lager dan 5 herhalingen, dit is eerder geschikt voor een pull up.

Een vervangende oefening voor de lat pull down is de pull up.

lat pull down

 

 

 

Vraag hier je persoonlijke schema aan